Onder gedompeld in het gewone leven!

17 april 2022 - Al Hanuvil, Egypte

Lieve Allemaal

Daar ben ik maar weer eens.
Even een paar dagen in ruststand, heb een heerlijk appartement gevonden. Met alles wat ik maar wil.
Zelfs een wasmachine. Dat is er dan wel weer 1 met een verhaal, hij draait nm alleen maar, geen warm water of zelfs water.
Dat moet je er nm zelf ingooien, en dan gaat hij als een gek aan het draaien. Tot het stop.....
En dan moet het water er weer uit, schoonwater erin. Weer draaien, en dan enzovoort, enzovoort.
Dan zelf alles uitwringen, en dan kan het aan de lijn!
Gelukkig droogt de was, hier sneller als menig droger.
kortom...alles weer schoon.
Ik kan er weer even tegen!

Het appartement is heel ruim, met een flink balkon.
De buurt is een dingetje, niet echt de beste buurt, alles is erg armoedig, en versleten.
Je kan zien, dat dit ooit anders was, met winkeltjes die nu gesloten zijn.
De weg is een zandpad, en wat een vuil ligt hier op straat, echt ongelofelijk.
Ik ben in veel arme landen geweest, vaak liepen mensen daar (tegen beter weten in) met hun bezempje de straat af te bezemen.
Hier heeft iedereen dat duidelijk opgegeven.

Maar goed mijn appartement.
Je gaat met sleutel door een giga hek naar binnen, dan heb je aan je sleutelbos een apparaatje, waarmee je in de lift kan,
en die naar nogmaals indrukken omhoog gaat.
Dan knalt eruit een speaker gruwelijk hard, ik schrok me een ongeluk, een of ander gebed uit de koran!
Dan kom je boven....in het donker en zit er naast de lift (dat moet je maar weten) een lichtknopje.
De gangen zijn niet beschilderd of wat, alles is grijs beton. Alsof het niet af is. Nou ja misschien is het ook wel niet af.
Net zo als alle andere gebouwen hier omheen.
Ik zie grote flats van wel 10 verdiepingen hoog. en 5 appartementen breed,
en als er in hooguit 2 appp. licht brand is het veel. ik vraag me af of ze wel stroom hebben.
Ook hier onder aan mooie villa's met dakterrassen zwembaden, vies water erin, lijken onbewoond.

En wat een stof hier, echt als je je telefoon een half uurtje buiten op het balkon legt zit er een dikke laag stof op.
Dat zie je ook terug als je je neus snuit.

Maar denk niet dat het kommer en kwel is , want ik heb een keuken met zelfs een oven.
En ik kan kiezen uit 4 bedden, 4 bankstellen en zeker 4 stoelen. Nu ik dit schrijf, bedenk ik, wel dat ik geen eettafel ofzo heb.
Wel een groot balkon met stoelen en tafel.

Ongeveer 4x per dag ( ik heb ze nog niet geteld) stijgt hier via enorme luidspeakers een gezang op.
Alle moskee's zingen dan het hoogste lied. En ze zingen ook allemaal wat anders. En omdat iedere straat wel een moskee heeft
Is het echt oorverdovend, ook de straat honden zingen dan uit alle macht mee!
Heel bijzonder, als Nederlander kun je het bijna niet voorstellen, dat zoveel geluid mag. (Er is bij ons altijd WEL iemand die bezwaar maakt!)
Nou is Nederland natuurlijk wel kampioen in regeltjes en  wat allemaal niet mag maar toch!

Wat ook heel fijn is, dat ik heel maar dan ook echt heel dicht bij het strand zit, echt heel verlaten, en komt bijna niemand.
Ik ben gisteren, en vandaag geweest, en heb in de verte wat mensen gezien maar verder niet.
Kost haha...wel 75 cent intree. Maar er is echt niets, ja veel gesloopt, en verwaarloosde gebouwtjes maar verder niets
Als die man bij de poort vandaag moet eten van de 75 cent van mij, zal het schrale troost zijn!

Vandaag ben ik eens even door de buurt gaan wandelen, maar gut gut.....de mensen zijn echt super aardig, groeten en proberen een praatje.
De vrouwen lopen totaal gesluierd, met handschoenen aan... ik zou het lootje leggen denk ik, het was vandaag nm 37 graden.
En het verbaasde me, dat er nog redelijk wat mensen een heel klein beetje Engels spraken.
In het winkeltje vlak bij, lekker Hollandse kost gekocht, en dat vanavond met smaak opgegeten.
Gisteren en eergisteren heb ik ook zelf gekookt. Dat is zo halverwege mijn reis wel erg fijn.

Morgen verlaat, ik mijn appartement weer, en neem de trein naar Tanta.  Dan heb ik iets wat heel landelijk is.
Ik ben benieuwd, gewoon zomaar een dorpje ergens tussen Cairo en Alexandrië.
Maar goed morgen eerst maar eens zien, hoe ik aan een taxi kom, om bij het station te komen.
Er rijden hier meer karren met ezels ervoor dan auto's!
Ach...zou ook kunnen, als het moet!

Liefs Elle