Er kan nog meer bij!!!

27 april 2022 - Masaken Al Mohandesin, Egypte

Lieve Allemaal

Het wordt alweer tijd, om aan mijn terug reis te denken.
dus is mijn trein ticket naar Cairo alweer geregeld, en een hotel voor de middag en de avond.
Vlak bij de luchthaven, ik vlieg nm rond 2 uur in de nacht, foutje ik dacht in de middag.
Maar goed, zo is het ook opgelost, en ik ga naar huis Anders om vindt ik vervelender.

Gisteren een bijzondere dag.
Om 8 uur stond mijn taxi en mijn bewaker klaar, om te vertrekken.
Eerst de stad uit, daar in de woestijn, lijkt het wel of ze nederzettingen aan het bouwen zijn.
Heel veel ommuurde wijken, veel nog in aanbouw en sommige al bewoont.
Keurige flats met veel groen er tussen, nette wegen. En geen overdreven dure dingen.
Zo reden we richting woestijn, het gebied werd ruiger en ruiger.
Met her en der...ik denk een bedoiden volk wat niet meer trok van plek naar plek.
Erg ....heeel erg arm. En ze zeggen dat kinderen hier van hun 7e tot hun 12e naar school moeten.
Maar ik geloof er niet veel van, zag overal kinderen aan het werk.
Ik zag op mijn heel dag 1 klein groepje meisjes in een uniform bij elkaar staan.
Wat zou kunnen wijze op het feit dat ze naar school gingen!
Alles is er even dor en droog. Tot we weer richting de Nijl reden.
Dan zijn de oevers groen en bebouwd.
Tot we bij  Bani Hasan Toms kwamen.
Gut gut...dat werd een berg trappen op, en echt nergens een boompje of iets van schaduw!
En...natuurlijk nog een bewaker met een groot schietgeweer mee!
Dus tussen 2 bewakers en iemand met de sleutels richting de tombe.
Zeker de moeite waard, maar wel erg jammer, dat ze compleet leeg zijn, en niet worden onderhouden.
En.... ergens lag heel diep nog een skelet, je kon het maar amper zien.
En wel grappig......het kon  natuurlijk niet uitblijven, een bergje plastic zakken ernaast!
Op naar de volgende, dat is een paleis Kiya en Meritaten, dat is een ruïne bijna geheel bloot gelegd.
Dat was een bedrijvig geheel in die tijd.
Ook weer zomaar ergens tijdens het rijden, prikkeldraadje er om heen en klaar!

En hup daar gingen we weer, El Qasr.
Daar moesten we eerst door een controle post, en stapte er gezelli.....weer een bewaker in, ach kan nog meer bij.
Maar we waren er nog niet, bij de ticket verkoop...jaja....nog een bewaker, en een man met de sleutels!
Haha...het werd druk achterin de auto... maar iedereen propte zich met plezier achterin, want de airco stond aan!
Nou daar gingen we weer.....4 mannen 3 op de achterbank en de chauffeur.
En ja hoor...weer een torenhoge klim, poe poe.....maar ik moet eerlijk zeggen, volgens mij koste het mij nog het minste moeite.
De mannen moesten regenmatig even rusten, en riepen regenmatig dat ik een sterke vrouw was!
Maar haha...dat wist ik natuurlijk al heeeeeel lang!!!!????

Nu werden het erg veel tombes, dus heb ik er op goed geluk maar een paar gedaan.
Moet eerlijk zeggen, ze zijn prachtig, en hoe bijzonder dag dit al die eeuwen bewaard is gebleven.
Ook de schilderingen, laten zien dat zij hun tijd zover vooruit waren.
Ongelofelijk ook, dat de Egyptenaren van nu......eigenlijk achter hun aan lopen, qua ontwikkeling en manier van leven.
En dus nog steeds met hun ezeltje rijden, en dieren die vroeger geopereerd werden, nu sterven!
Geloven bestonden toen ook nog niet, want de bijbel en de koran waren er nog niet!
 De oude Egyptenaren hadden  al wel goden, en een idee over het hiernamaals!
In deze, waren sommige muurschilderingen zo duidelijk dat je vogels zag, en echte gezichten.
 Ook 1 met hoe een overledene in een boot over de Nijl naar zijn laatste rustplaats werd gebracht.
En ze deden al aan sport nm boxen. tot in detail geschilderd.
En ja natuurlijk over gevechten, zwaarden schilden, speren enzovoort.

Toen iedereen weer op de achterbank...en weer terug tot de poort.
Iedereen er weer uit, en wij weer richting huis.
Zoveel te zien onder weg, we kwamen langs een grote begraafplaats, echt kilometers lang.
Allemaal huisjes met een bol dakje....,zoveel vast allemaal met hun hooft richting Mekka.
Vele mooi beschilderd, en ook vele niet.
Maar een indruk wekkend gezicht. Daarnaast de christelijke begraafplaats met de kerk ervoor!
We reden over een weg dwars voor een grote berg.
Mooie rit, ondanks dat ik wel eens in woestijnen heb gereden, die wel veel kleur bevatten, was dit echt dorren woestijn!

Thuis even in rust, maar ik had een probleempje, mijn rugtasje had de rits het begeven.
Op zich al naar want ik had hem van Maree geleend.
Maar goed, en omdat ik niet alleen de boot af mag.
Dat is zo wie zo al niet echt mijn ding, maar goed het is nu even niet anders.
En de mannen en bewakers zijn allemaal super aardig, maar gut!!
Nou alleen vandaag nog, dagje in de zon op het dek!
Dus...samen met 2 mannen op pad voor een nieuwe tas, nou...dat vonden de mannen maar niets!!
Er werd in elke tassen winkel gezucht en gesteunt....er waren toch tassen zat!!!!
Zeur niet.... haha. Uit eindelijk heb ik maar wat genomen, wat echt mijn ding niet is, maar goed.
Ik wilde de mannen niet langer kwellen!

Toen maar richting eten, het eten ziet er super mooi uit, jammer genoeg veel en veel te gekruid.
Dus proef je weinig, en krijg je er maag krampen van!
Nu 2 gerechten geprobeerd, en geroepen niet te gekruid asjeblieft maar het helpt niet.
Dus vanavond maar een broodje! Moet ook wel want mijn rennies zijn op!

En dan morgen met de trein duurt een uurtje of 4 als er geen vertraging is, en ja dat weet je hier nooit, nou ja in Nederland ook niet!

Liefs Elle

1. Corrie Van den Akker:
    27 april 2022
    Wat gaat de tijd snel he. Geniet nog even
    Goede terugreis.