Spookrijden en op de thee bij de priester!

20 april 2022 - Tanta, Egypte

Lieve Allemaal

Maar even een berichtje van mijn belevenissen.

Gisteren begonnen, met een ritje, om wederom nooit te vergeten.

Ik had op Google gezien dat hier in de buurt een carrefour zat, en gezien mijn koffie op was, dacht ik dat is een mooie aanleiding voor een bezoekje. Maar goed als ik toen wist wat ik nu wist, had ik ws de hel reis genoten voor de bar slechte koffie hier. Die werkelijk het meest weg

heeft van een handje potgrond geweekt in water. Echt niet te zui.....

Mijn rit, met de toektoek....mijn hemel...spookrijden over de snelweg... gut gut....met mijn handen voor mijn mond, mijn ogen stijf dicht.

Maar goed ik heb het overleeft! De man vroeg wel of het goed met me ging...en verzekerde mij dat dit hier echt zo raar niet was!

terug heb ik even nodig gehad om bij te komen, met normale koffie dat dan weer wel.

Toen nog maar eens even op pad hier in de buurt, praatje hier en daar. Tot ik bij een kerk aan kwam.

Een koptische rooms-katholieke kerk. En ja hoor ik mocht naar binnen de dienst was al begonnen.

Leuk om even te zien en te horen,  ik had op de achterste bank plaats genomen, en net toen ik weer wilde vertrekken, kwam er een man in het gangpad naast me liggen bidden. Beetje lullig om over hem heen te stappen, dus dan maar even wachten.

Dat even duurde best wel lang, dus kerk maar eens goed bekeken, niet echt vol pracht en praal, niet echt vol ook.

Toen de dienst afgelopen was wilde ik met de massa meelopen naar buiten, maar nee...de priester nodigde me uit voor de thee!

Sprak redelijk Engels, dus het werd nog gezellig. Daar zat ik dan aan een grote beker mint thee!

Toen ik wilde vertrekken, werd de auto van de priester voor gereden, en ben ik naar huis gebracht!

Interessante middag moet ik zeggen, de christelijke gemeente leeft hier in vrede met de moslims, volgends de priester zou de rest van de wereld dat ook eens moeten proberen, want het bevalt hier prima! En onderweg naar huis zag ik daar het levende bewijs van, overal werd even gekletst met van alles en iedereen. Het was best dicht bij maar de rit duurde ivm met de vele praatjes onderweg wel even!

Toen bij de buren ontbijten, want om 18.20 gaan zij ivm de ramadan eten. Dat begint op het moment dat de moskee allah akar roept. Nou roept dat bij mij een iets andere associatie op....maar dat zal wel aan mij liggen!

Eenvoudig maar prima, melk met dadels erin, rijstebrij uit de oven zonder kaneel, gegrilde vis, met een zuursausje, en wat sla.

Vanmorgen was ik erg vroeg uit de veren, ik...zonder bril dacht dat het kwart voor acht was. Sinaasappeltje, broodje. En koffie.

Nadat wilde ik onder de douche, deed mijn horloge af...met bril en zie dat het kwart voor 7 is.

Nou ja...nou toch wakker.

En rond 10.00 richting de stad, toektoek, taxi en ik stond voor het treinstation, eerst maar een trein kaartje voor morgenochtend gekocht, toen richting de souq. Heerlijk rond gelopen, wat leuke jurkjes gekocht, naar de moskee gekeken.

Wat mij pas ook al opviel, de vrouwen gaan hier regenmatig ivm hun lange rokken languit...struikelen over hun rokken. Ook dragen  de mannen hier polstasjes, en betalen vrouwen NOOIT als hun man erbij is, dan betaald hij! Ook lopen de oudere vrouwen altijd achter hun man, nooit ernaast. Emancipatie is hier nog ver te zoeken.

Toen ik het zat werd, zag ik de bus, en ik dacht hup. De taxi kost wel E1.50 en de bus kost maar E0.12.

Nou jullie begrijpen dat ik voor dat verschil..hah de bus wel nam!

Gezelle met zijn 40e in een 16 persoonsbusje. Aardige dame naast me en zo tufte we gezellig richting mijn buurt. Maar gut wat een verkeer....en wij maar denken dat nl zo'n zooitje is! En het laatste stukje met de toek toek E0,25

Vanavond samen met mijn buurman de eigenaar gegeten. Hij had spaghetti gemaakt. Smaakte prima.

Samen gepraat over ons leven, hij heeft nm 2 vrouwen, en ik maar 1 man. Dat leverde een leuk inkijkje in ons beide levens.

Nu stop ik er mee, want ik moet morgen vroeg op!

Liefs Elle

1. Claudia Reumerman:
    21 april 2022
    De titel van je verhaal stond mij wel aan! Zou t echt??? Maar natuurlijk!!
    De koffie voortaan maar overslaan🤪🙃