Fast and Furious!!!!

18 april 2022 - Tanta, Egypte

Lieve Allemaal

Wat een bijzondere dag, met een beetje van alles wat.
Vanmorgen, alles in de rugzak, appartement even na lopen en plots.....floep...geen stroom meer.
ach niet zo'n punt in de gang was het toch altijd al donker, maar gut....ook geen lift!
Gelukkig beter 7 verdiepingen naar beneden met rugzak als om hoog dacht ik maar!
Sleutel bij de overbuurvrouw afgeven, maaaar hoe kwam ik nou bij het station. De eerst begaan bare weg was zeker, een half uur lopen.
Maaaar....geen nood, de buuf haar zoon bracht me we even!
Er stop een gruwelijk oud busje voor, de ramen konden niet meer dicht, en de zonneklep niet omhoog, en de deur ging dicht met een touw.
Niet moeilijk doen dacht ik nog!
Nou rijden Egyptenaren gruwelijk slecht, en kei hard, links rechts maakt niet uit!
Maar wat hij presteerde gut gut.....ik deed het bijna in mijn broek, mijn hand was helemaal wit, zo hield ik het enige in de auto vast zittende hengsel vast!
We schuurde van links naar rechts, bijna op 2 wielen door de bocht...... Ik ben niet snel bang maar dit....
Toen ik hem vroeg of het echt niet wat minder kon, vertelde hij dat hij een groot fan van the fast and the furieus was....poe.........
Hij deed toen even zijn best, maar zat alweer snel in zijn film.
Me t knikkende knieën, witte vingers een bleke neus ben ik heelhuids uitgestapt bij het station.
Wat was ik blij dat ik vanmorgen geen trek had.....anders had het nu tegen de voorruit geplakt gezeten!!!

OP naar de trein, dat verliep heerlijk, op mijn gemak, kaartje kopen, rugzak door de röntgen, kopje melk met een klein vleugje koffie erdoor.
Ik had mezelf verwend, ik ging eerst klas, nou dat doe ik dus niet meer.
Want die had airco en niet zomaar airco...vreselijke koude airco.
Buiten heerlijk 24 graden gaf de meter in de trein aan, en binnen getver...15 graden...koud koud....
uiteindelijk heb ik uit mijn rugzak mijn sarong gepakt, en die om mij heen gewikkeld, en mijn sjaal om mijn hooft gedaan.
En buiten.....heerlijk het zonnetje...en ik zat kou te leidden!!
Onder weg weer veel gezien...wat een bende...wat een armoede. niets is af, of wat onderhouden.
Ik zag krotten waar de was buiten hing.
Ik heb voor jullie een aantal foto's gemaakt ,om een idee te hebben.

En zo kwam ik bibberend en koud uit de trein, Heerlijk weer hier, en op naar een taxi.
Even het station uitlopen, want degene die bij het station zelf staan, willen de hoofdprijs. Buiten het station een taxi aangehouden, en gaan maar weer.
Goed half uurtje verder, stond ik in een van de buitenwijken van Tanta.
Hier rijden ze weer met kar en ezel, lopen de schapen en de geiten gewoon op straat.
Ik zag zelfs 3 schapen op een dak staan!!!?????
En zoals wij ons fiets wel eens voor de deur zetten, hebben sommige mensen hier hun Ezel voor de deur staan, vast aan een touw!
Ik kijk mijn ogen uit! iedereen even vriendelijk, en behulpzaam, als ik op mijn dooie akkertje hier door de wijken slenter!
Mijn hotel is haha...landelijk gelegen, ziet er erg gezellig uit. Vol kleedjes en kleurtjes.
Ik zit op de 2e verdieping, heb een eigen badkamer, maar het zal morgen ochtend wel even een dingetje zijn om die douche aan de gang te krijgen.
Ik gok op koud water, kan het alleen maar mee vallen! Prima bed, een ouderwetse rookstoel, tafeltje waterkoker wat wil een mens nog meer.
Buiten lopen de buffelachtige koeien, en de ezel staat om de hoek, de katten spelen op mijn balkon.
En net kwam de eigenaar mij een beker melk brengen met dadels erin. Zo begint het eten avonds in de ramadan.

Kortom...zoveel te zien hier, en eigenlijk het gewone leven, ik wilde morgen een bezienswaardigheid gaan bekijken,
 maar denk dat ik hier heerlijk ga wandelen, en het leven van hier bekijken, zo boeiend.
Hier zie ik trouwens voor het eerst kinderen met schoolboeken lopen, en in iets dat op een schooluniformen  lijkt, aan hebben.
En ja.....erg heel erg veel baby's, hoe zouden die mensen nou toch denken.......ik heb geen cent, kom ik maak er nog 1.
Ik kan daar met mijn pet slecht bij. Maar goed, dat is misschien meer mijn probleem dan dat van hun!

Ook wel leuk om te vertellen, jullie kennen in nl die lef gozertjes wel met gti auto's enzo.
Haha...die hebben ze hier ook knalharde muziek en met z'n 3e in de toektoek, daar komen ze dan aan ...gescheurd, met hun driewieler.
En stoer....zonnebril op...zo leuk! Oudere dames die ze na gillen, om rustiger te rijden! Dat blijft dan waar ter wereld het zelfde!
 Ik hoor alle moskee's zingen, dus voor mij koffie tijd.
Ik probeer de foto's maar weing kans.

Liefs Elle

1. Claudia Reumerman:
    18 april 2022
    Ow ow natuurlijk ken ik de klapbam autoos ik zit er middenin met twee pubers! 1 met een nette auto en 1 met een crossauto waar werkelijk niks meer inzit dus soort toektoek maar wel erin met een plaga/ is zonnebril!
    Blij ze hier niet zo van de fast of furius zijn🤪 ja dat meerijden niet altijd relaxt ik ging met zus naar elysium maar was blij ik weer heel uitstapte🤗! Gelukkig kan je de komende dagen weer lekker opwarmen!!!☀️💋
  2. Corrie Van den Akker:
    19 april 2022
    Hoi Elle.
    Ik zie nu pas dat je op vakantie bent.
    Mooie verhalen weer.
    Ziet er heel gezellig uit.
    Geniet lekker van deze mooi reis.
    Groetjes Corrie