De enige toerist.

25 april 2022 - Masaken Al Mohandesin, Egypte

Lieve Allemaal

Wat een heerlijk reis gisteren weer.
Oke.....de trein had een uur vertraging, en ja ....dat zijn wij Nederlanders toch slecht gewend!
Maar goed......na een uurtje zat ik heerlijk, samen met een zak biskwieetjes in de trein, en tufte we door Egypte.

Zoveel te zien, echt zo nu en dan geloof je je eigen ogen niet.
Wat denk je, zie ik onderweg dat ze van al dat afval gewoon wegen maken...hoppa bergen afval, trekker erover heen en klaar ben Je!
Vrouwen die hun was, doen in een rivier zo vol afval...zo vies.....ik zag grote pijpen vol vieze drap zo het water in stromen!
Wat  mij ook verbaasde ik weet nog steeds niet hoe of wat dat nou was, het water stroomde redelijk, en plots grote golven, de andere kant op!!

Kwam onderweg, ook nog een vrachtwagen van Schenkel uit Nederland tegen!!!????
En zo tufte ik maar door.
Tot Minya.
Daar werd ik tot mijn uiterste verbazing door iemand opgewacht. Die wist dat ik naar mijn hotel moest
Of hij nou van het hotel was of niet,  geen idee.
Er werd even druk overlegd, door allerlei uniformen, mijn kaartje ging van Hand tot hand.
Mmmmmm......wat een welkom! Ik werd verwacht, en er stond een comité klaar???!!!!
En zo bleek de taxi geregeld, en was ik binnen 5 minuten bij mijn hotelboot!
Zier er echt super leuk uit!
Moest wel even door de beveiliging maar goed dat moet je hier met alles.
Of het nou de bank is of een school, of een wat grotere winkel of het station, overal bewaking.

Wat een welkom zo leuk.....echt dat maak je maar weinig mee.
Naar mijn, kamer, klein natuurlijk het is een boot, maar ik heb alles wat ik nodig heb!

En zo...zit ik heerlijk in mijn boot op de Nijl, klein windje  erbij...wat wil een mens nog meer!!
Nou even wat boodschapjes doen misschien.
Ja dacht ik laat ik dat eerst maar eens doen!

Oeffff.....probleempje...ik mag zonder begeleiding, de boot niet af...gecontroleerd gebied enzo.
Wat blijkt...dat was dus ook de reden dat ik niet naar Barwiti kon!
Het schijnt hier nogal onrustig te zijn, ik ben dus ergens door heen gepiept zonder zelf te weten dat ik aan het piepen was!
Maar geen probleem, erg welkom, er gaat iemand mee.
Oke...aardige knul, moest zijn uniform even uit, en gewone kleren aan.
Schietgeweer, op zijn heup en daar gingen we.
Flesje water, klein pakje melk, wat bananen, en klaar was Elle.

Toen ik gisteravond op de boot zat, dacht ik wel ...verhip...ik ben de enige buitenlander.
En volgens mij blijven er ook maar weinig mensen slapen! Wel eten en koffie drinken, maar slapen.
Nou fijn....ik krijg alle aandacht, ook wel eens leuk!
En toen ik het hotel boekte stond er in de eerst instantie ook alleen voor Egyptenaren, maar toen ik belde was het geen probleem!
Dus zo zachtjes aan, werd het me wel duidelijk, ik hoor hier eigenlijk niet, maar nu ik er ben.....
Gisteravond op de Nijlbrug zag ik ook wel erg veel politie en militeren

Toen ik vanmorgen aan mijn ontbijt, (voor ongeveer 6 volwassenen en zeker 3 kinderen)  zat, zag ik toch wel erg veel politie met wel erg grote geweren.
Er staan er nu ondertussen wel 6 voor de loopplank.
Maar goed..... ik wilde wel even de Nijlbrug op lopen, en bij het museum kijken.
Prima....mijn bewaker ging weer mee.
Onderweg foto's leuk, het museum van buiten, want jullie raden het vast al....jaja......dicht!
Bij een muur vol mooie authentieke beeldhouwkunst gelopen, Brug weer op, en af.
Bootjes bekeken, mooie foto's van de Nijl. Boodschapjes gedaan, en weer terug.
Want ik wilde toch nog wel een kleurtje op mijn toet voor ik weer huiswaarts ging.
En vandaag zat er een waasje voor de zon, waardoor het voor mij goed uit te houden is.
Heerlijk naast het zwembad, luisterboek erbij flesje limo...en kleuren maar!

En...als grote mazzel zijn er nu natuurlijk ook geen excursies, want de toeristen ontbreken, erg fijn voor mij.
Ik had nm al wel gelezen dat je in Egypte heel vaak niet alleen ergens heen kan alleen met een gids in groepsverband, omdat er geen openbaar vervoer is!
Dus had ik me er al een beetje bij neer gelegd dat ik met een groep mee moest.
Ik vindt het namelijk vreselijk, met z'n alle in de rij...met altijd wel mensen in de groep die de boel ophouden, omdat ze zooooo geïnteresseerd zijn.
Waardoor de andere verveeld wortel staan te schieten bij een of ander schilderij of oudheid.
En dan MOET je daarna naar de toeristen winkel waar de prijzen enorm zijn, en dan richting duren eettent die niet te bikkelen is!
Oke....jullie begrijpen mijn boodschap!!

Maar nu met mijn privilege, die natuurlijk ook weer niet echt leuk is, want er is hier dus iets aan de hand!
Ga ik morgen een toertje doen, gezellig samen met een taxichauffeur en natuurlijk vergezeld door een bewaker.
Toch naar Barwiti, de tempel van Alexander de Grote, de witte woestijn in naar Qasr Farafra en de tombas van Hasan.
Ik ben benieuwd!
En ach...omdat ik toch het alleen recht schijn te hebben, heb ik maar gelijk naar een chauffeur gevraagd die wat Engels spreekt!
Wel zo gezellig.
Nu ga ik maar eens eten, want de bediening zal zijn eten ondertussen ook wel op hebben!
Het internet is hier erg wispelturig, dus geen idee wanneer jullie dit ontvangen!

Liefs Elle

1. Claudia Reumerman:
    26 april 2022
    Tjo nou de story is binnegekomen hoor!! Zit in t nachtleven dus kon onder de sterrenhemel ( t giet hier) je verhaal lezen! Een eigen bewaker… ik zou um hier wel kunnen gebruiken maar in je vakantie🤨 succes met je toertje🎉💋