De herrie in Lima.

26 oktober 2017 - Lima, Peru

Lieve Allemaal

Het heeft even geduurd, maar ik had er zo de pee in dat mijn foto's er niet meer waren. Maar gelukkig ze waren er wel, maar omdat ik een ander toestel heb, stond de datum nog op 2011. Dus al mijn fotos stonden ergens ver weg op de site! Onvindbaar voor alles en iedereen...en ze waren net zo mooi.
Dat heb ik dus gisteravond zitten doen! Nu nog iemand op snorren die voldoende Spaans leest om mijn toestel op de goede datum te zetten!

Na een dagje lummelen, mensen kijken en een stadswandeling in Huaraz.. gevolgd door een gezellig google avondje met de portier van mijn hostel. Ben ik rond 22.00 vertrokken uit Huaraz.
Goed geslapen in de bus,eigenlijk tot het licht werd! Lekker een pakje appelsap op mijn nuchtere maag, en ik kon er weer tegen!

Even voor 7.00 stond ik hier op een tochtig en luidruchtig bus terminal! Poe..wat kunnen die taxi lui schreeuwen!
Ik heb op de hoek een koffie..nou ja koffie... maar goed daar heb ik jullie al genoeg mee lastig gevallen.En samen met de halve buurt "gezellig"de ochtend krant die aan de kiosk hing gelezen! Doet iedereen hier! Dus waarom ik niet.

Toen mijn telefoon maar eens aangeslingert en op zoek naar mijn kaart van Lima, want volgens mij was het te lopen!
De herrie is hier werkelijk onvoorstelbaar...alles toetert en toetert echt niet voor te stellen, ze rijden als gekke links rechts stoplichten zijn helemaal niet om voor te stoppen...je toetert en rijd gewoon door! Grote blauwe walmen hangen er in de straten! gas op de plank en gaan! Wat zou ik hier eens graag..door heen scheuren...wouwww links rechts over de stoep de busbaan..gaaann!!!
De verkeerspolitie die nog een soort van een poging doen (is onbegonnen werk) maar goed, staan in een geel minihuisje voorzien van inca cola reclame op de drukke punten, te zwaaien en om de herrie compleet te maken met fluit! Wel getooid met een bijzonder soort helm die nog het meest weg heeft van een witte zonnehoed!
Maar goed ik wijk weer eens af.

Zo stond ik om een uurtje of 8 bij mijn hostel, gelukkig was mijn kamer al klaar, en ik mocht er gelijk in!
Echt een super hostel, mooi, schoon heel groot en ruim, erg compleet en gezellig. Zo zijn er niet veel! Het is een heel oud gebouw..mijn plafond is hoger als dat mijn kamer breed is! Een heerlijk schoon bed, een stoel en tafeltje een nachtlampje keurig!
Beker koffie gemaakt, en gevraagd of ze een wasmachine hadden want dat was nu wel echt nodig! Jammer genoeg alleen was service en duur... dat wel..maar ik moest nu toch echt wat schoons hebben. En gisteren voor ik naar bed ging, was alles keurig schoon opgevouwen in een zak weer terug!
Daarna de stad wat verkend, en om 15.00 een wandel tour door de stad die door de hostel werd georganiseerd (haha en gratis was!) mee!
Was erg grappig we waren heel toevallig met 4 Nederlandse meisjes, nou ja hun meisjes en ik een .....
Leuke knul die de wandeling deed, en wat een verteller... interessant en heel veel tips!
2 meisjes waren net gisteren uit Nederland aan gekomen, het is hun eerste reis buiten Europa en een meisje dat al een week of 5 onderweg was! Heerlijk om Nederlands te kletsen! Hij heeft heel veel verteld, maar dat is zoveel dat kan ik niet na vertellen!
Daarna eten gemaakt, en jaja... ik had sperziebonen gevonden en hamburgers met gekookte aardappels. Dat smaakte prima ik eet vandaag de kliek!

Vanmorgen wilde ik vroeg opstaan, om om een uurtje of 9.00 bij het busstation te zijn om een kaartje voor morgen naar Ica te kopen... maar ik werd om half 9 wakker en slecht op gang te krijgen,lekker zitten ontbijten, de Nederlandse krant weer eens gelezen. maar ik geloof niet dat ik wat gemist heb!
En zo was het 11.00 voor ik er erg in had!
Gelukkig zit hier een soort tour verkoop plek, voor de dure tours . maar zij heeft wel even een ticket voor me besteld zodat ik niet naar het station hoefde!
Toen was het zo laat, dat ik maar een taxi naar het goud museum heb genomen!
Volgens Manuel mocht ik die niet missen!
De afdeling goud was ook zeer interessant.. Wat hebben ze hier veel terug gevonden aan artikelen van 1500 en ouder voor christus... Weten jullie hoe het komt dat er zoveel gevonden is? haha... ik nu wel!
Hoe cru ook dat komt door de aardbevingen.. dan komen er vaak dingen boven aarde die anders nooit gevonden waren.
Het was een bijzonder ontwikkeld volk, ze hadden al kinderspeelgoed, dames tasjes weegschalen, hoe hoger je in rang was, hoe groter je neus piercing. Dames droegen pruikjes als ze minder haar kregen. Ze hadden kleden in huis, droegen schoenen.Begroeven hun mensen zelfs de te vroeg geboren babys. En leefde heel vredig met z'n alle.
( Als je een dief of erg was, zetten ze je gewoon midden op het plein, met een touw aan je voeten dan kon iedereen je gewoon in de gaten houden En daar lieten ze je gewoon zitten, gaven je eten, maar je bleef zitten!) Ze doden allen maar dieren voor eten en gereedschap. Ze naaiden en breiden en haakte spullen, dronken uit gouden bekers en aten van gouden borden. Simpel omdat dat er het beste materiaal voor was! en ze er gewoon genoeg van hadden.

Tot de ontdekkingsreizigers met hun verwoesten ontdekkingsdrang kwamen, wisten ze hier niet eens dat goud en zilver en koper kostbaar was!
Die brachten dood en verderf..ze brachten ziektes mee en wapens en wilde over heersen!
Kortom die zorgde voor een kapotte samenleving en verwoeste alles wat vreedzaam was!
Interessant dus, daarna volgde een grote tentoonstelling van wapens .en wapentuig. ik denk dat Manuel niet weet dat ik een pacifist ben, en een hekel heeft aan schietgeweren!
Die had ik snel gezien.
Op naar de bus...dat was even zoeken,
Nou.. om een lang verhaal kort te houden... ik zat in de verkeerde!
Gered door een non, Die heel dicht naast me zat, want we zaten erg gezellig met 50 man in een busje voor 20 man, die mij op het goede spoor heeft gezet, en toen Kwam in Angie tegen een leuke studente, en die vertelde dat het wel erg lang zou duren om met die busjes weer in de stad te komen, en dat de metrobus beter was. Deed zij ook, dus samen ons weer uit de bus gewrongen, en de metrobus genomen!
En zo stond ik weer in het historisch centrum!
Naar park de nationaal geweest, wat rond gekeken in mooie kerken, mensen gekeken,
En nu is het donker en ben ik weer hier.
Nu ga ik mijn prakje eten.
Weinig foto'' s, want dat mag in musea natuurlijk niet!

Ja Karin die foto's zijn echt super he!
(mensen die ze willen zien, ze staan nu wel eens waar erg door elkaar.
Maar ze staan op de site 1 terug!

dat dacht ik tenminste....wat een geklo.... die site nu staat mijn fototoestel goed, maar nee hoor....weer geen spoor van mijn foto's onder mijn bericht.

Het spijt me echt, maar ik geef het op!

Liefs Elle

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Thea:
    26 oktober 2017
    Hou Elle,weer een mooi verhaal rijker,en mooie foto’s wat zie je toch veel zo van de wereld,en wij mogen daar een beetje van mee genieten.Groetjes van de overkant,
  2. Karin:
    26 oktober 2017
    Zo dat was een interessant verhaal! Ik vind de bergen daar zoooo mooi, die word je volgens mij nooit zat. Zit je nu aan de drukke weg met he hostel? Gelukkig heb je je oordoppen bij je want als ik he beschrijving van het geluid lees :)
    Geniet lekker verder El!!!! Xx
  3. Emmely:
    27 oktober 2017
    lieve mama van emmely
  4. Claudia Reumerman:
    27 oktober 2017
    Van de stilte in de oorverdovende herrie je maakt van alles mee op je toernee! Zelfs overdag de oordoppen in! Xx