Bussen met 2 politieagenten!

12 oktober 2019 - Huehuetenango, Guatemala

Lieve Allemaal

Daar ben ik maar weer eens.

Ik heb alweer wat afgereisd. Eerst terug naar de stad. Daar 2 dagen verbleven in een super leuk hostel. Hij was net open, en de mannen deden alles om het mij naar de zin te maken! Wat door de stad gewandeld, bus her en der genomen! Ik dacht omdat de bebouwen zo zwart waren dat er ooit een grote brand ofzo was geweest. Maar het blijkt van de luchtverontreiniging te komen! En kuch kuch...dat is me ook werkelijk vreselijk en niet allen daar. Je heb echt zwart op je gezicht sávonds. Wat mooie kerken bezocht en ook een heel speciale...die was op de banken na totaal leeg! Wat bleek er is ooit een pastoor ofzo geweest, die al het goud van de kerk heeft verkocht om er een dakloze centrum van te openen.  Dat ging prima tot er, geen idee de rooms katolieken kerk of zo dat kan ik me tenminste voorstellen. De pastoor uit zijn ambt heeft gezet! maar de kerk bleef leeg! Ik vindt het nobel. En op zoek naar een bus terminaal...dat viel niet mee..de meeste zijn er nm niet meer!

Maar ik vond er tenslotte 1....tenminste dat dacht ik!

Zo nam ik lekker op tijd..de taxi naar de busterminal...... wat blijkt...ik weet nog steeds niet of de taxi mij verkeert uit heeft gezet..of dat ik het verkeerd had..maar ik belande bij een transport bedrijf....( die jammer genoeg geen vrachtwagen had die toevallig mijn kant op ging!).ja hoor ik weer. En gezien de mensen hier zelf de weg niet eens weten hoe moest ik dat dan weten! En gezien straat 4 aan straat 8 grenst en daarna komt avendina 12 is er dus geen beginnen aan! Zelfs google weet hier de weg niet!

Maar ik wist nog dat het niet ver van de mac donalds was..dus op naar de mac. Nou echt niet...geen bus terminaal....nou werd zelfs ik wanhopig..... Zie ik daar 2 politieagenten staan...die staan hier veel...maar gut ik had weinig te verliezen!

En ja hoor...die wisten het wel...hup in de bus...politie heeft hier vrij reizen..dus ik ook! En ja hoor.....geen bus terminaal... krijg nou de hik.....Maar geen nood...weer gezelli met z'n 3e in de bus...en daar werd ik tot aan de deur gebracht! Wat wil je nog meer...oke het zweet stond in mijn naad. Maar ik was er...kaartje gekocht even wachten...en zo vertrok ik net niet uitgezwaaid door de politieagenten!

Stad lekker uit, gezellige man kwam naast me zitten met een super grote stofzuigerslang om zijn schouder, hapje in de bus en gaan. Tot ik wel vond dat we wel erg langzaam gingen en de bus wel erg veel herrie maakte....en ja hoor..midden in ergens geen idee waar ik was...pruttel pruttel....en de bus stopte ermee! En hoe de mannen ook prutste hij deed het niet meer...en maar wachten en wachten! En zoals het hier gaat....instappen hij doet het weer....nee er allemaal uit want hij doet het niet!

Toen gingen steeds meer mensen bussen aanhouden om verder te gaan.... dat heb ik eens even afgekeken...en ben toen ook maar lukraak in een bus gestapt poe....het werd een lange reis, 2 x gewisseld van bus..... maar totaal uitgedroogd en uren later....ik was er!

Toen nog mijn hotel vinden...maar ik vond het genoeg die dag, ik heb een taxi naar mijn hotel genomen! Ik zag me niet weer....in een of andere kippenbus stappen en maar weer zien!

Zo kwam ik dorstig en moe aan....hostel is tja....een hostel en daarna houdt het op...weer zo'n knal oranje kamer! get..hoe kunnen ze het verzinnen! Oud versleten, armoedig...maar wel lekker goedkoop!

Vandaag naar de ruïnes geweest...leuk ritje maar net zo als de rest hier....weinig boeiend.. en ook nooit geweten dat de mayas al beton hadden! verder net als alles hier wat..verwaarloosd! daarna hier eindelijk weer eens lekker in parkjes kunnen zitten. Lekker over de markt gelopen!jammer genoeg alleen maar 2e hands kleding. En geen idee wat de dames...die toch een zeer groot achterwerk hebben vergeleken bij de Europeanen, en die dan het liefs nog opvullen met nep billen. Zich in dat super kleine ondergoed hier proppen! het blijft mij een raadsel!!! maar mijn weg gooi ondergoed wordt schaars...dus hoop ik maar....dat er toch nog ergens passend ondergoed is! Ik vrees dat ik anders of in een super te kleine onderbroek het land verlaat....of...zonder....  Vandaag had ik een praatje met een vrouw bij de bakker...ze vond mijn gebit zo mooi...toen ik vertelde dat ze uit konden...jaja...wilde ze het wel kopen!! gut gut...verstond ik dat wel goed...ja hoor ik verstond het goed! Toch maar niet gedaan!

En toen ik met een lekker broodje vertrok..en op een bankje ging zitten om het op te eten...stond er naast mij een man uit de vuilnisbak te eten. Tja...daar gaat je eetlust.... Ik dacht... kom..ik ga een broodje voor hem kopen..nou die ging er wel in! Hij wilde me zoenen...maar dat leek mij niet zo'n goed idee!

Nu zit ik in mijn hostel..boven op eigenlijk...een leuk stel uit el salvador..runnen hier zo'n beetje de tent... en omdat er geen buiten is mag ik hier zitten! Ze zijn nog super jong midden 20 en hebben samen 5 kinderen ja echt 5. Dus werken ze hier omdat hier in zo'n arm land toch meer te verdienen is als daar. En hij wilde niet meer bij een bende horen dus nu zijn ze hier...waar al die kinderen zijn weet ik eigenlijk niet! Wel super mooie kindertjes.

Morgen trek ik weer verder!

Nu de fotos nog even!

Liefs Elle

1. Claudia Reumerman:
    12 oktober 2019
    dat was wel een hele happening! als je er zweet van in de naad heb!
    leuk!!
    succes met je trektocht.. en denk nog ff aan je papier