Dagje trein en zo!

12 april 2022 - Alexandria, Egypte

Lieve Allemaal

Vandaag een dagje trein.

Vanmorgen rond half 10 vertrokken uit mijn hostel, en een taxi naar het Ramis station.

Wat is het verkeer daar een zooitje, echt werkelijk, je zou het moeten zien.

Ik kan het gewoon niet uitleggen, kris kras...toeterend baant iedereen zich een weg door de chaos.

En mooie of nieuwe auto blijft hier werkelijk nog geen kwartier mooi!

Maar goed ik was er met een half uurtje.

Kaartje kopen ging redelijk vlot.

Maar toen kwam het....had ik een kaartje voor half 1. krijg nou de........

Ik terug....nou wat ik ook probeerde, wat er nou was, geen idee. Misschien vol of zo.

Maar het werd me duidelijk dat ik daar nog wel een paar uur moest wachten. Met grote rugzak heeft het weinig zin

om nog even weg te lopen, kluisjes niet te vinden. Dus heb ik buiten net uit de drukte maar een grote steen gezocht.

En ben daar lekker in het zonnetje gaan zitten, luisterboek aan, het was niet anders!

Toen ik rond 12.00 het station weer inliep, en bij de beveiliging stond te wachten, om mijn rugzak door het röntgen apparaat te doen. Stond er achter mij, een aardige vent. Die ging ook naar Alexandrië, En we hebben gezellig kletsend het laatste uur want ja....natuurlijk kwam de trein wat later. Hij was net zo oud als ik, had 2 broers in Nederland wonen...bla bla.....

Ik had een plekje bij het raam, maar jammer genoeg waren de ramen zo vies, en ik zat aan de rechterkant, dus kon ze ook niet even schoonmaken.

Ik heb een paar foto's gemaakt, maar het geeft geen beeld van wat ik zag.

Wat een bende is het hier, echt overal bergen met afval, alles verpakt in blauwe zakken....wat een troep.

Ik ben ik vele landen geweest, maar dit was vergelijkbaar met Ethiopië.

Veel andere landen ligt het op straat, te branden omdat mensen het verbranden, hier ligt het echt, in de sloten, tegen flats langs het spoor...meters hoog!

En wat een armoede, maar goed zo tufte we door het landschap, vol rotzooi, oude flats, alles schots en scheef. En dan plots tussen al die vieze flats...hangt er halverwege een flat een werkelijk super schone heldere witte was, aan het balkon! Bijzonder!

Verder her en der een oud vrouwtje op een ezel, of een familie met z'n 4e op de bromfiets, of een vrachtwagentje zo hoog beladen, dat je bang ben dat hij omvalt!

Na dik 3 uur reden we Alexandrië binnen.

En je gelooft het niet, maar het was hier fris.

Ik moest nog een stukje door de stad lopen, en daar was mijn hotel.

Beetje vergane glorie, maar voor het eerst een echt goed bed, met een heerlijk matras.

En balkon zo groot als een kleine kledingkast, maaaaaar ik kan buiten zitten.

Ik heb de zee al in een flits gezien, maar ik wilde eerst naar mijn hotel.

Dus morgen meer!

Weten jullie trouwens waarom de vrouwen hier eigenlijk geen baan buitens huis kunnen hebben?

Ja ja...geloof, positie van de vouw..oke dat zal vast ook wel meespelen.

Maar volgens mij komt het omdat boodschappen doen, hier een dagtaak is.

Bananen koop je bij de bananenboer, sinaasappels bij de sinaasappelboer, appels bij de appelboer, uien bij de uienboer enz enz...

Kun je jezelf voor stellen hoelang ik onderweg was voor een fruitsalade!

Want die zitten echt niet vlak bij elkaar in de straat.

Wil je dan ook nog een paar eitjes hebben om te koken, moet je op iedere straat hoek zoeken waar een eieren dames zit!

Nou nog 1 bijzonderheid je dan..... wc papier...nou denk je ja...wc papier..........nou echt wel wc papier...

Dat zit hier op een grote dikke kartonnenrol...met daarom heen een flinterdun klein beetje papier.

Zo dun....dat je bij iedere boodschap een hele rol gebruikt!

Nou laat ik het hier maar bij laten vandaag.