Crossend in een sand buggy over de woestijnbergen!

27 oktober 2017 - Ica, Peru

Lieve Allemaal

Jeetje wat ik nu weer gedaan heb, maar dat komt later!
Gisterochtend ben ik in de bus naar Ica gestapt, ik ging overdag omdat het een mooie route moest zijn! En dat klopte ook! Ik verliet het al toerend Lima en we gingen op pad!
Het werd al snel warmer en veel meer dor!
Na een uurtje of 3 rijden, kwamen we in het gebied, dat in 2007 door een ernstige aardbeving zo erg is verwoest, dat het bijna niet meer op te bouwen is!
Er staan noodhuisjes, tussen alle verwoestingen in!
Veel mensen die daar woonde leven niet meer, dus er is niets meer over.
Raar om een stuk aarde te zien dat zo verwoest is!
Verlaten dorpjes, een palmboom die de aardbeving overleeft heeft, staat midden in de wildernis. Een autowrak dat tussen 2 rotsblokken overdwars staat!
Een stuk muur..waar welkom in ons hostel opstaat, verroeste auto's die daar al 10 jaar staan, de weg die plots ophoud en dan gaat de bus een stukje om.
De regering heeft mensen weer nieuwe stukjes land gegeven wat er is een groot deel land weg..en er is weer nieuw bij gekomen! Die stukjes zijn met witte stenen afgezet. Vaak staat er in het midden een bord te koop...mensen zijn er niet meer, of willen er niet meer wonen!
Overal langs de weg.. en ja dit is niet eerbiedig maar staan, soort kleine honden hokjes met een kruis erin... of daar nu mensen zijn begraven, of dat ze daar zijn gevonden weet ik niet! En dat gaat dan kilometers lang door...verwoestingen kruishuisjes. Bizar om te zien!

Na een uurtje of 6 kwam ik aan in Ica.. ook hier zie je nog steeds de verwoestingen van de aardbeving, de kerk staat op instorten, als je op een stenen bankje in het park wil gaan zitten, zitten daar giga scheuren in, de weg..is 1 gatenpad,als er al weg is, veel huizen ontbreken, of zijn half kapot of half weer opgebouwd!

Hier is ook het kerkhof giga uitgebreid...zoveel doden! iedere familie heeft er vele doden liggen! Er is geen familie in de stad die niemand is verloren, ze zijn allemaal veel mensen kwijt!
Maar hier zeggen ze we zijn trotse mensen dus we gaan verder. En dat doen ze ook!

Ik logeer nu bij een jong gezin, die in een groot huis wonen! Ze zullen rond de 25 jaar zijn allebei, en hebben een zoontje. Aan de vele foto's in huis te zien, vraag ik maar niet waarom ze in zo'n groot huis wonen...ik kan het nm wel raden!
Ik heb een leuke simpele kamer op het dak, met een leuk zitje ervoor!
En ik heb een eigen badkamer boven want er zijn verder geen gasten.
Dus gisteravond heb ik het er even van genomen. Even lekker rustig een filmpje gekeken. Uitgebreid onder de jaja warme douche geweest! Haren gewassen, heerlijk even!

Vanmorgen met een taxi naar Huacahina gegaan, dat is een oase in de zandbergen hier een kilometertje of 10 vandaan. Moest leuk zijn.
Dat was het ook wel, maar heel klein je liep er in 10 minuten door heen!
Maar... je kon er met een sand buggy de woestijnbergen in.... en ja ik kon het niet laten... dat moest ik toch even doen!
Kon ook nog sandboarden, maar ik ben verstandig geweest en heb dat niet gedaan. Alleen met een buggy door de woestijn gaan leek me genoeg!
Zo stapte ik een half uurtje later, gezellig bij een Peruaanse famlie die een dagje uit waren in de buggy!
Riemen om..goed vast houden en gaan!
Nou... en echt gaan, met bulderende motor...stoven we weg!
En toen begon het...de bergop....en oefff heel stijl weer naar beneden, wat een adrenaline kik was dat......We slingerde alle kanten op, hingen in onze gordel...hielden onze adem in...zo gaaf......
Boven op een zand berg stopte we , de mannen gingen sandboardend naar beneden en wij....de dames zouden ze weer ophalen.... was het niet dat onze brullende buggy niet meer wilde starten!!!
Zo kon het gebeuren dat de dames er maar even bij gingen zitten, en ik iedereen van koekjes voorzag!
Er moest nog een buggy aan te pas komen,maar hij had er weinig zin in! Uiteindelijk...ja dat vond ik dan niet meer zo leuk, moesten wij instappen en zijn we in zijn achteruit......de berg af gegaan, en zo starten de buggy plots weer. De accu dus!
De mannen opgehaald, en sjezen maar weer, met een rotgang berg op, berg af... echt gaaf! Grote bochten, omhoog... zoooo
Toen terug naar de oase!
Die volgens overlevering ooit ontstaan is omdat er een prinses in de woestijn liep, die in een spiegel liep te kijken, omdat ze zichzelf zo mooi vond. Tot ze viel en de spiegel brak.
Door de weerspiegeling van de stukjes spiegel zou de oase zijn ontstaan!

En na wat gedronken te hebben, ben ik met de toektoek weer terug gegaan!
Even wat gedronken en wat gegeten. (de familie had heerlijk eten gemaakt)
Toen weer in de toektoek, om een kaartje voor de bus voor morgennacht te bestellen!
Ik wilde eigenlijk in 1 x naar Cuzco maar dat is 20 uur in de bus. Dat vindt ik te gek.
Nu ga ik met een omweg..want ja..zoveel wegen zijn hier niet.
Ik ga naar Arequipa.dat is zo'n 10 uur in de bus en dan 1 nacht daar en dan weer met de nachtbus naar Cuzco!
Dan ben ik dus echt heel Peru door gesjeesd!
Van boven naar beneden en van links naar rechts!

Nu ga ik maar eens onder de douche want er zit werkelijk overal zand, ook daar waar je echt geen zand wil hebben!

Liefs Elle
*** nou meiden gelukkig had ik weinig last van de herrie in de nacht in Lima ik sliep namelijk in het midden aan de kant van een soort dichtgetimmerd tuintje.

1. Emmely:
    LIEVE MAMA MOOI VAN EMMELY
  2. Corrie Van den Akker:
    28 oktober 2017
    Tjonge jonge Elle. Wat een belevenissen.
    Ik doe het je niet na. En dan in z,n achteruit van die berg af.
    Ik zou uitstappen en gaan lopen.
    Je hebt een lekker kleurtje opgedaan, ziet er goed uit.
    Fijn dat je af en toe ook in je eigen taal kan praten.
    wij genieten nog steeds van je verhalen en foto,s heerlijk.
    fijne tijd nog.
  3. Karin:
    28 oktober 2017
    Wat kan je toch mooi schrijven Elle! De informatie over hoe het de mensen en dorpen is vergaan is heel erg boeiend om te lezen. En wat een avontuur toch weer, ik blijf het zeggen, wat heb jij jezelf toch een mooi cadeau gegeven met deze fantastische reis. Ik vraag me af of iedere wereldreiziger er zoveel uithaalt als de gouwe ouwe die Elle heet, jeetje wat ben je toch een kanjer!
    De foto's zijn super! Wat mooi daar zeg. Die oase ook, bijzonder.
    Wat gaat het na Peru worden?
    Nou jij bent vast brand- en zandschoon nu :)
    Een heeeele goede reis morgen en overmorgen, geniet weer van alles dat je onderweg ziet! Xx
  4. Claudia Reumerman:
    30 oktober 2017
    ja ik sluit mij aan bij karin, je kan boeiend schrijven, zo beleven we alles mee.... ben een beeld denker hihi . geweldig hoe je het weer aandurft op de buggy, zo blijf je jong! xx