La Paz Bolivia!!

4 november 2017 - La Paz, Bolivia

Lieve Allemaal

Zo... ik ben weer een land verder!
En wat een land, jeetje ik dacht dat Peru mooi was, en nu heb ik alleen de hoofdstad nog maar gezien!
Het leven is hier zo prachtig, de mensen zien er zo fleurig uit, met de hoedjes die zo mooi op hun hooft blijven staan! De straten een en al kleur!
Mijn vlucht had maar een uurtje vertraging dus dat viel erg mee. En zo stond ik gisterochtend om half 9 voor mijn hostel.
De vlucht was schitterend de hele vlucht kon je de aarde zien, met prachtige kleuren en vergezichten. Ik kon echt alles beneden zien. En ik had 3 stoelen voor mezelf. dus lekker zitten zonnetje erop en zo... leuk!

Ik heb een bed en een muur er om hen, en dat was het! Oke er staat nog een stoel en een kapstok  (handig om mijn ondergoed te drogen!)maar dat is het. Het lijkt haha.. een beetje op een gevangenis met van die gangen met een opening ertussen! En...weer paste mijn waterkoker niet in het stopcontact, nu was ik het zat dus ik heb op de markt een verdeel stuk gekocht, heel fijn, kan ik mijn eigen koffie en thee zetten! En dat voor 60 cent!
Het leven is hier voor ons erg goedkoop. Voor 2 euro heb je een hele maaltijd!

En dat is wel leuk..je krijgt om je bord een plastic zak geknoopt, en als je niet meer hoeft, kun je het zakje dicht vouwen en zo je eigen eten wat over is mee nemen. Is echt heel normaal. Ik neem het zakje mee en geef het aan de eerst zwerver die zit te bedelen. En dat doen veel mensen hier!

Gisteren heb ik mijn spullen in mijn kamer gezet, en ben heerlijk de straat op gegaan.Het is hier wel snel koud... de temperatuur is heel raar!
Je loopt in de ochtend in je korte broek, en heel plots wordt het koud en heel koud!
Dat komt natuurlijk omdat ik op 3500 meter hoogte zit! Dat betekend dat je werkelijk met van alles loopt te slepen omdat het altijd plots koud is. Dus ja...3x raden... sokken met sandalen, want die sokken kun je overal even aan trekken, en met schoenen krijg ik warme voeten! jas om mijn middel gebonden trui in mijn tas samen met mijn sjaal!
Ik las ook dat het soms kan verschieten van 30 graden naar 5 graden in 10 minuten!
En dat voel je goed, je bent zo buiten adem, beetje hoofdpijn. maar gelukkig vindt ik het wel mee vallen, als ik zo de verhalen hoor.
En ja.. ik eet dus van die coca snoepjes en die coca bladeren in mijn thee. Die zijn niet echt lekker, maar met een stuk gember erin, is het wel te doen!

Gisteren ben ik in zo'n bus gestapt, die nog gemaakt is toen ik er zelf nog niet was!
De deur gaat open en dicht met een schuif... echt waanzinnig om in te zitten!
Gevraagd of hij naar killi killi ging... jaa hoor stap maar in, lekker luchtig want hier houden ze denk ik van kou... overal waar al een raam of deur dicht kan, blijft die open!
Ik vond het wel raar dat het zo lang duurde, en ja hoor... einde van de rit mevrouw.... maarrr..... ja daar zijn we een uurtje geleden langs gereden!
Ik had een schitterende rit.. werkelijk zo mooi...en maar hoger en hoger.. en ja hoe hoger je komt hoe armer de bevolking! Dus voor mij heel boeiend om te zien, het echte leven!
Maar goed, hij moest even olie bij vullen, die dodge gebruikt wel wat olie denk ik!
En de bus werd gedraaid en de rit begon, en ja hoor nu op het goeie moment eruit!
Maar weer zo'n mooie rit!

Haha.. ik dacht dat ik een kaartje moest kopen dus keurig in mijn beste spaans... ja krijg ik een stuk wc papier mee... blijk ik een kaartje voor de wc gekocht te hebben!!
De intree was gratis!!
Toen was het zo koud... dat ik met een taxi terug ben gegaan! Voor die 2 euro... ik had het koud! En duidelijk zag ik er ook zo uit, want de taxichauffeur deed het raam voor me dicht!
Toen wat gegeten, en nog een rondje gelopen, toen werd het donker.. in de hostel een jaja warme douche genomen, en toen ging mijn lichtje langzaam aan wel uit... ik was moe! Was natuurlijk ook die ochtend om 4 uur opgestaan!

Vanmorgen mijn was maar weer eens weg gebracht, want alles was toch wel vies, ik draag veel over elkaar!
Toen op naar de Telefonica.
Ze hebben hier een paar kabelbanen, ze kunnen natuurlijk geen metro maken, want de grond is berg.
Maar het principe is hetzelfde!
Ze hebben nu 3 banen en 2 in aanbouw!
Maar wat een schitterend uitzicht... zo mooi, en hoog.... het hoogste punt was 4800 meter. En ja...dat voelde ik wel...ook mijn oren vonden het maar hoog!
En dat allemaal voor 60 cent per rit! (retour kennen ze niet!)
En echt ik zag een vliegtuig echt heel dicht bij! zo raar! Zo over huizen berg op berg af...over flat gebouwen, langs huizen...kon ik lekker overal even naar binnen neuzen, echt leuk om te zien! Over een grote begraafplaats hier plaatsen ze mensen 4 hoog boven elkaar in betonnen tombes... Ze kunnen ze natuurlijk niet begraven.. voor je zo'n gat uit de berg heb gehouwen... Ben je weken verder!
Ik heb genoten! Toen nog even de markt op jeetje wat een gekrioel!
Maar boeiend om te zien, her en der wat gegeten en geproefd!

Toen op een dagtripje voor morgen uit! Daar lekker met 2 meiden zitten kletsen, en die hebben mij weer wat wijzer gemaakt.
Op de terug weg ging het regenen.
Dus nu zit ik lekker op de "overloop" met een bakkie thee en schrijf jullie!

Maar mensen wat een leven heb ik zo...okee ik draag grijze hoge sokken van lama wol!
Vaak met mijn jaja sandalen er onder!Daar boven een katoenen broek, die in de was duidelijk in de lengte wat gekropen is!
En dan een hemd, een gestreept rose t shirt , een bruin t shirt met lange mouw... daar boven een blauwe jas, die ik praktische dag en nacht bij me heb, en dat op gesierd met een groen sjaal....zeg maar gerust potsierlijk dus!
Ik heb nu ook geen keus vandaag, dit was het enige wat nog zeg maar schoon was. Vanavond kan ik mijn was ophalen.Omdat het zaterdag is kwam de was niet om 3 uur!
Maar dat deert niemand hier.. iedereen is vriendelijk lacht als ik weer eens op mijn vingers na sta te tellen hoeveel iets nou kost! En dan natuurlijk af ga dingen!
Maar ik beloof het thuis niet aan te trekken!
En trouwens... wat ik hier in de hostel zie lopen, geloof ik niet dat ik opval...nou in leeftijd dan misschien, maar zelfs dat deert hier niemand!

La paz is echt een leuks stad, morgen nog een dag tripje en dan trek ik weer verder!
Ik ga de foto's er maar eens opzetten, en wat te eten zoeken!
Morgen wordt ik om 6.15 opgehaald!

Liefs Elle

1. Claudia Reumerman:
    5 november 2017
    geweldig weer elle koopt een intree kaartje voor de plee! je hebt um natuurlijk wel een half uurtje gebruikt neem ik aan! en zol lekker in je kloffie zit je daar aan de andere kant van de wereld te genieten! xx
  2. Sascha van der Vos:
    5 november 2017
    Hi Elle, super leuk om te lezen. Dit geeft ons alvast wat inspiratie voor Bolivia/la Paz. We hebben besloten om toch ook even Ecuador te bezoeken dus als je verhalen over Ecuador zijn een hele leuke bron van inspiratie. Mocht je nog tips hebben, horen we dat graag!;)
    Heel veel plezier nog in Bolivia.
    Groetjes, Sanne & Sascha (hostel Lima)
  3. Karin:
    11 november 2017
    Elle mag ik even..... Godsamme! Wat een ontzettend mooie beschrijving van de dag! Dit is het gewoon, echt. Gewoon genieten van alles wat je ziet, er middenin zitten, niks toeristische attracties, gepolijste tripjes. Lekker opzuigen wat je ziet, ruikt, voelt heerlijk!!!!!! En wat een natuur jeetje jeetje.