Groetjes uit Panama!

18 november 2017 - Panama City, Panama

Lieve Allemaal

Vandaag een berichtje uit de lucht... ik zit nm in het vliegtuig naar Panama.Maar laat ik bij het begin beginnen!

Het afscheid met Ingrid, viel even niet mee, we hadden het echt heel leuk samen.

We zijn samen nog een dagje Cochabamba in en rond geweest., Heerlijk over de markt gestruind, was plots erg warm, naar het grootste Christus beeld op de aardbol geweest, naar een grote supermarkt geweest, ons heel decadent laten rijden per taxi! Verse sinaaappelsap gedronken. Veel gekletst...was erg gezellig. Zo 2 wereld reizigers samen op pad. En..zij is net als ik totaal richting blank... heeft ook nooit enig idee waar ze loopt. En ja...dat herken ik!
maar ja we  moeten verder! Zij is al bijna in Argentienie en in zat alweer in Santa Cruz.
Na een prachtige route....heel mooi weer, kwam ik geheel verfromfraaid na een rit van ja schrik niet 12 uur in de bus!
Ik heb nu veel foto's van het gewone leven in Bolivia, en de mooie vergezichten!
Ik was o gaar als boter.....en warm onderweg.... ik had mazzel zat bij het raam, en ... ik had een goeie bus!
Zo kon het gebeuren, dat ik heerlijk voor het open raam in de bus zat, met een broodje kaas.
Ingrid en ik hadden kaas en broodjes voor ons zelf gekocht voor onderweg!
Naast me zat een vrouw getooid met een mooie hoed, mooie vlechten in haar haar!
Een echte Boliviaanse.

Het was al donker toen ik Santa cruz binnen reed.Dus dat werd een taxi!
Nou ja mijn hostel......erg fijn!Ik was de enige ..en had de sleutel.
 Het stond ook te koop zag ik.
Heerlijk even alleen, best wel lekker, maar.... geen achterdeur..dus erg warm!
Kon wel koken, had alles, maar benauwd!
En dat koken bleef daar toch onhandig, omdat je simpelweg alleen alles maar in het groot moet kopen. 12 eieren in een doos.2 en een halve kilo macaroni.
2 kilo tomaten  2 kilo worst. En echt de weegschaal geeft gewoon geen half pond aan...kon gewoon niet!
Een snoepje kopen 2 kilo zakken. Wat moet ik daar nou mee, past niet eens in mijn rugzak!

Gisteren voelde ik me niet zo lekker, kwam er na wat denk werk achter, dat ik al dagen veel en dan ook echt veel
te weinig drink! Met al dat bussen wil je niet te veel drinken omdat plassen een ramp is...als het al kan!

Dus voor ik op gang was, en flink water limonade achterover had gedrukt, liep het al tegen 12.00.
Daarbij vond ik Santa Cruz tegen vallen, het park vond ik een betonnen bedoeling.
De markt waar ik met zo op verheugd had, om veel te kopen.
Ik heb er zelfs een extra grote tas voor gekocht, viel bitter tegen!
Het museum van mummies bleek gesloten, en de cathedralen maar een kale bedoening! Uit eindelijk wel een winkeltje gevonden, waar ik wat leuke spulletjes heb kunnen kopen!
Een mooi nieuw kleed voor over of boven de bank! dat weet ik nog niet!

Dus besloot ik gisteravond.... ik ga.... Ik moet toch eens weer richting Ecuador.
Ticket zoeken....wat bleek....overstap van 6 uur in Panama.
Nou dan kan ik daar net zo goed een poosje blijven...ben nu toch onderweg!Dus zo gezegd zo gedaan......dan maar een stop over van 4 nachten geloof ik in Panama!

En zo kon het gebeuren, dat ik vanmorgen snel alles  aan het pakken was.
Want ik moest om 12.10 vliegen!

Maar toen..... hier is alles beveiligd als een gevangenis.
Alle huizen met tralies ervoor alle deuren met vele sloten, allemaal verschillende sleutels.
Jullie voelen hem al aan komen....de slaapkamer deur valt achter me dicht!
En ik sta in mijn onderbroek en tshirt in de huiskamer!
Ik wilde mijn nachthemd dat ik gister had gewassen schoon houden!
En al...echt al mijn spullen in gepakt en wel in mijn slaapkamer!
Geen schoenen, kleren gelukkig had ik net op een stapeltje mee genomen,zodat mijn rugzak dicht kon!
Huis deur naar buiten op slot, slaapkamer deur op slot. Achter deur vergrendeld met een extra hangslot!
Dan maar de eigenaar watts appen....nou echt niet ...die nam pas na een uur op!
Wat baalde ik zeg.... voelde me stom...en stress.
Dat heb ik niet zo snel, maar goed gisteravond een vliegticket geboekt, lekker goedkoop zonder geld terug garantie natuurlijk!

Uiteindelijk een dik uur te laat, reed ik met de taxi weg!
De eigenaar kon de goede sleutel niet vinden, en heeft het schot tussen de keuken en de slaapkamer open moeten breken!
Ik kon wel huilen!

Gelukkig toch nog net op tijd, en een lieve mevr bij de bali!
Want door alle stress...had ik het wel even gehad.
Bij het zoeken naar mijn paspoort, viel mijn in de haast in mijn tas gepropte onderbroek en nachthemd uit mijn tas!! Die had ik razend snel in mijn handtas gepropt! Geen stoel meer bij het gangpad natuurlijk veel te laat.
En toen kwamen alle mensen natuurlijk nog even om te hoek kijken, die toch van die ticket mee moeten eten! het is daar logische dat er veel mensen aan het werk zijn. Wat in nederland hoog uit door 1 mens wordt gedaan, als we er al geen computer voor hebben. Wordt in Bolivia zeker 5 gezinnen mee in leven gehouden!
nr 1 kwam een kaartje aan mijn hand bagage binden!
nr 2 een aan mijn rugtas
nr 3 kwam een briefje brengen dat ik in moest vullen!
nr 4 een briefje brengen dat ik aan de stuward moest geven!
Door naar de douane, die is hier in verband met de drugs zwaar, maar goed er moet ook verdient worden!
Dus bali 1 vraagd of ik drugs bij me heb!
bali 2 wil het briefje van de eerste zien
bali 3 wil je bagage door de x rai
bali 4 wil even in je bagage kijken!
Bali 5 wil je paspoort zien
bali 5 wil dat je in de lens kijkt voor een foto
bali 6 wil de foto bekijken
bali 7 wil dat je door loopt
bali 8...nou ja...die zwaaid je uit zeg maar!
nummer 9 komt het briefje voor de stuward op halen!
nummer 10 loopt rond om...laat ik zeggen te kijken of de andere het goed doen!
nummer 11 staat bij de gate en vraagd of je veel geld bij je hebt!
nummer 12 loopt rond en speurt duidelijk op drugs!
Ruikt ook bij twijfel of je ik denk alkohol hebt gedronken of wat hebt gerookt!
Plots werd mijn naam...nou ja wat er op lijkt omgeroepen, of ik naar voren wilde komen...so de ju wat nu weer?
Maar de lieve mevr. had nog een plek bij het gangpad voor me geregeld!

Maar het liep lekker, ze waren erg vriendelijk en zo zat ik zo in mijn vliegtuig

Zo nam ik plaats naast een hele kanppe vent!
Die vroeg of ik misschien naar de noordpool ging met mijn jas met capisjon,mijn sjaal om en een  deken bij me.
Beetje gekletst... hij moest eens weten dat ik zelfs mijn nachthemd binnen hand bereik had!!
Maar goed het kan altijd erger.
Door zo'n ochtend als vanmorgen, slapen zonder slaaptabl en toch wat moe van het reizen~ Kan het gebeuren als je dan eindelijk toch in je vliegtuig zit, dat je wat slaperig wordt!

Ja hoor dekentje over me heen, sjaaltje over mijn ogen, afgrijzelijke zwarte sokken aan! mijn haar uit de staart, anders zit dat niet lekker in zo'n stoel!
 Echt charmant!
En om het nog nog veel erger te maken, ben ik met mijn hooft op de schouder van die knappe vent in slaap gesukkeld!
OOO ik schaamde me diep.. ik voelde plots een hand op mij hooft! Die was dus van de man naast me! ooo wat erg...zat ik daar met een rood hooft! Spaans te brabbelen! Haren in de war, sjaal half over mijn ogen!! Zonder bril!
Diep schaamde ik me! Hij lachte wat verlegen en zij dat dat kan gebeuren als de stoelen in een vliegtuig steeds maar kleiner worden!
Echt het was geen punt! Nou voor mij wel!
dus maar niet meer geslapen!
We moesten ook erg lachen, de stuwards allemaal van die mooie jongens, liepen toen ze eten gingen serveren. Allemaal in van die "schattige" schortjes voor met gouden biesjes, het stond echt heel kotdig.
En was wat lachwekkend dus! verder ging de reis prima!
In panama ging het best wel snel.
Wat vinger afdrukken en een foto maar het ging best snel.
Bij de uitgang zag ik mijn buurman weer, die vriendelijk lachte!Gelukkig maar!

Taxi zoeken, dan maar.
Ik trof een jongen die ook een taxi zocht, en niet ver bij mij vandaan zit in een hotel.
Dus samen in de taxi!
Maar wat een stad zeg... het lijkt het Dubaj van zuid amerika wel!
Het werd al donker dus veel heb ik niet gezien, maar wat een hoge gebouwen hier!
Even zoeken, en toen......
Zo...wat een mooie kamer, met badkamer.
Gedraaid door 2 leuke vrouwen.Ze stonden me al op te wachten!
Andra en nairobi.
We praten via google maar het is gezellig.Ik ben de enige gast!
Alles is super nieuw ik ben de derde gast.Omdat ik niet zo'n trek had, ben ik met Andres naar de mac gelopen!
Haha... ik in de mac aan de hamburger....maar die smaakte toch wel, na weken van ......
Toch wel heel anders eten!
Zelfs de handoeken in de badkamer zijn nieuw!Nu net even onder de douche geweest.
En morgen ga ik met de hop on en off bus mee!
Dat gaat lekker snel, en ik hoef niet te zoeken! Het is hier warm en wat broeierig!
En ik ben duidelijk nog steeds moe.
Ach dat is ook zo gek niet, maar ik ben verstandig, en hou wat rekening met mezelf!

Nu nog even de antwoorden.
Wouww Bas wat een super verhaal weer, ik heb genoten, en jaa... ik weet wat het kado is!
En ja...wat gaat de tijd snel, nog even en ik moet weer naar huis!

Nu ga ik snel de foto's er op zetten, mijn thee opdrinken en mijn super mooie bed op zoeken!

Liefs Elle

1. Karin:
    19 november 2017
    O o o wat een heeeeeeerlijk verhaal op de zondagmorgen! Je maakt zo toch nog veel meer mee dan het vele dat je al meemaakt hahahaha.
    Een mix van allerlei programma's hoor: Elle naar het einde van de wereld, Gelukkig mijn hosteleigenaar is klusser, Lef is in the air oftewel First dates! O ja en natuurlijk Airport security XXXL!
    El ga je geld ermee verdienen! Tijd voor verandering!
    Wat een chique hostel zeg jee! Ontzettend leuk dat je Panama ook nog een stukje meepakt. De foto's geven je mooie trip goed weer, echt heel mooi daar! Geniet van de Panamadagen, bedankt voor je mooie verhaal!
  2. Claudia Reumerman:
    19 november 2017
    haha die tas is bijna een slaapzak! wat een toestanden maak je mee snap dat het je soms even opbreekt maar dat zijn ook weer van die momenten die je nooit meer vergeet. rust nog lekker wat uit en gooi er paar flessen water in!! veel plezier in panama
  3. Corrie Van den Akker:
    20 november 2017
    Hoi Elle. Wat een verhalen weer.
    Ik volg je via mijn telefoontje. Wij zijn zelf een weekje op vakantie. Maar het is goed te doen hoor. Mooie foto,s. Fijn dat je overal waar je bent toch weer iemand tegen komt waar je het gezellig mee hebt. Zelf in het vliegtuig als je ligt te slapen. Veel plezier nog. Groetjes Corrie