Beetje mijn eigen ding!

10 november 2017 - Sucre, Bolivia

Lieve Allemaal

Eigenlijk gewoon niet zoveel te melden.
Het leven gaat zijn gewone gangetje.
Ik ben nu in Sucre, in Bolivia.
Het is  heerlijk om te zijn, mooie stad, maar niet echt veel te beleven!
Ik heb een fijn hostel, jaja met eigen badkamer.
Dus ik maak maar even gebruik van het feit dat er weinig te beleven is, door wat uit rusten!
Ik ben tenslotte al bijna 2 maanden op stap!

Ik doe een boodschapje hier en daar, bekijk een kerk, jammer genoeg zitten de meeste op slot, of worden gerestaureerd.
Loop naar een of ander uitzicht, maar echt spectaculeer is het niet!
Ga een bakkie doen,bij een belg die hier een eettentje heeft, kwebbel wat rond, ga naar de markt enzovoort!
Er was op het grote plein vanmorgen een schitterend optreden van een super grote band. Mat Mariorette voor op
op haken zohoog....ik zou er af vallen, als je me die schoenen/laarzen aan gaf!
En optredens van groepjes.
Het blijkt een school te zijn voor arme kinderen die toch verder willen leren. Zij voorzien in hun schoolgeld door op te treden!

Je bent hier leerplichtig van je 7e tot je 14e
Maar het onderwijs pijl is erg laag!
En als je ouders het niet belangrijk vinden een koud kunstje om niet naar school te gaan!
Het persentage analfabeten is hier schrikbarend hoog!

Wel is er een aantal jaren geleden, een opstand geweest van boze vaders die beter onderwijs voor hun kinderen eiste.
Deze kregen veel bijval uit heel het land.
Maar jammer genoeg, is de hele organisatie van vaders uit elkaar gevallen.
Nadat ze een onderwijs gebouw in de brand hebben gestokken.
Omdat ze (terecht) vonden dat er meer ambtenaren waren om de leraren te controleren dan leraren.
Maar het liep erg fout...4 ambtenaren vonden de dood.
En dat was ook gelijk het einde van de organisatie van boze vaders!

Gisteren ben ik wat met de bussen door de stad gaan reizen,
Ik vindt het voor mezelf toch altijd belangrijk om DE andere kant te zien!
 ook eens zomaar richting de arme wijken, ben daar naar de markt geweest.

Maar gut gut...op de terug weg ging het hozen,hagelstenen zo groot die halen in NL de krant.
 bliksem..zo erg had ik het nog nooit gezien, de schichten kwamen van alle kanten.
bah...echt niets aan om dan... ja nu komt het in een bus te zitten/staan met een stuk of 20 mensen.
Die ook allemaal niet nat willen worden! De deur die niet dicht blijkt te kunnen.
En ja hoor....midden in de hoosbui stopt de bus....de chauffeur wil niet meer verder, want hij heeft geen ruitenwissers!
Sta ik daar ergens weet ik veel, het was zo donker door de regen.
Maar goed, volgende stampvolle bus en gaan maar weer!
Thuis kon ik lekker warm onder de douche!

Het leven vindt hier hooftzakelijk plaats op straat.
mensen zitten uit een schaaltje op straat te eten, doen een dutje, de afwas enzovoort!
De huizen bestaan van binnen alleen uit noodzakelijke dingen, een bed en een stoel.
1 lamp wat kleden,beton op de vloer als ze mazzel hebben.Ze koken op een gaspit gasstel van 1 of 2 pitten!
In grote pannen, in de winkeltjes gaat alles in groot verpakking zoals rijst, macaronie gaat per mut!

Chips kunnen ze alleen zelf gemaakt, geen lays ofzo. Broodjes gaan per 10, boter per kilo!
Alleen op de markt is het na wat gedoe, mogelijk om van alles 1 of 2 te krijgen, want ze staan al klaar met de vuiniszak formaat!
Een terrasje met een kopje koffie kennen ze niet!
De koffie is trouwens nog steeds niet te drinken.
Je krijgt hier een melkkannetje met koffie en een kan melk.
Net omgekeerd als bij ons!
Gisterochtend erg gelachen, een engels meisje kwam bij het ontbijt bij mij zitten.
En zij...raar he..die koffie in zo'n kannetje..en zat uit het kannetje te drinken.
En zij...die slappe koffie hier, het blijft niets!
Toen ik vertelde dat de melk in haar beker moest en daar dan wat koffie bij, moesten we wel erg lachen!

De mensen hebben genoeg maar leven erg simpel.
Kinderen vallen overal in slaap, gaan niet om 7 uur naar bed. Als ze in slaap vallen dan is dat zo!
Vrouwen lopen met dekentjes over hun schouder en daar dragen ze de kinderen in.
De borst geven gebeurt gewoon op straat, ergens op de stoep!
De levens cirkel gaat hier duidelijk een stuk sneller als bij ons.
De meeste meisjes worden moeder rond hun 16e/20e jaar.
Worden oma rond hun 35e en overgroot moeder rond hun 50e en gaan rond hun 65 jaar dood!
Grof gezegd dan.
Er is basis gezondheidszorg.
Maar naar de dokter gaan mensen meestal veel te laat.
Wel vindt je hier meer apotheken dan supermarkten, omdat iedereen zelf dokterd!
kinderen dragen een beugel, of hebben een bril op! oudere een gehoorapparaat, allemaal wat minder modern als bij ons, maar het is er wel!
iedereen heeft schone kleren aan!
De meeste vrouwen dragen hun zwarte haren in 1 of 2 grote lange vlechten op hun rug!
Hoedje erop! Vrouwen met kort haar zie je weinig!
En als je ze ziet, zitten er vaak krulspelden in, met een sjaaltje er om net als mijn moeder vroeger op zaterdag!

Ook zijn zowel de meisjes als de jongens bloedmooi, en na hun 40e zien ze er stokoud uit!
Voor mij een compliment want geen hond hier gelooft dat ik  dik 55 jaar oud ben!
maar raar is het wel, om met een stok oude vrouw te staan te praten, nou vlot dat, zo wie zo met mijn spaans niet zo!
En dan blijkt dat ze 53 jaar is!
4 kinderen heeft, 8 kleinkinderen en 2 achterkleinkinderen!
De gezinnen zijn net iets groter als bij ons, gemiddeld 3, nog wat kinderen las ik!
Alleen de zeer arme mensen krijgen veel kinderen, ook omdat ze vaak analfabeet zijn!

Op straat kom je regelmatig bedelaars tegen, maar veel mensen geven ze ook wat!
Wel zijn dat vaak de oorspronkelijke bewoners, en oudere.

Vandaag kwam er 1 naar me toe, en vroeg om geld, hij had honger..
Nou ben ik niet zo geverig, maar goed hij bleef maar kletsen.
Dus uiteindelijk gaf ik hem 2 bolles.
Toen liep hij weg, en ik dacht dat hij zij, dat ik moest blijven zitten.
Nou ja raar toch,,ik blijf zitten zolang ik wil!
Even later komt hij terug met een grote zak, van die super popcorn(zit er leuk uit maar is erg taai) en komt weer naast me zitten en zegt!
( dat heb ik met google later na gezocht).... delen.... is het mooiste wat er op aarde is he...jonge dame!
Daar zat ik dan!!!.. met een mond vol .....popcorn!

Nou mensen dat is een heel verhaal geworden!
Maar heb nu even lekker de tijd!(nu nog hopen dat het internet het doet!)
Veel fotos heb ik niet ,want dat is verboden in de kerken!
En gisteren was ik mijn fototoestel vergeten!

Morgen ga ik naar Potosi.
Ik ga overdag, zodat ik wat te zien heb!
Nu ga ik maar eens wat fruit schoon maken.

Liefs Elle

1. Anastasia Marneth:
    10 november 2017
    Hi Elle, ik blijf genieten van jouw verhalen! Wat mooi die ontmoeting met die bedelaar. Ook ontroerend dat hij dan weer de -met jouw geld gekochte- popcorn met je deelt! Kunnen wij een voorbeeld aan nemen. Ja, alweer 2 maanden onderweg. Al reizend gaat de tijd denk ik toch erg snel. Of ervaar jij dat anders? Zie uit naar je volgende avonturen! Liefs, anastasia
  2. Thea:
    10 november 2017
    He Elle wat heb je aan de enkel?ongelukkje gehad?En ja alweer 2 mndjes onderweg,jeetje wat gaat de tijd,weer een prachtig verhaal en mooie foto’s.Lieve groetjes van ons.Xx
  3. Claudia Reumerman:
    10 november 2017
    welja popcorn op straat, chips in een teil, majorettes op hoge hakken melk met koffie je hebt weer een mooie opsomming gemaakt, maar wat gaat de tijd snel alweer temet 2 maanden!xx
  4. Claudia Reumerman:
    10 november 2017
    onderlaast in wouw vond ik in een verpakking een ja hoe zal ik het omschrijven... soort kit,,,wanneer je de schroef eraf had zat daar een selevaantje, dacht nog ah de zool laat los van mijn schoen daar kan ik het wel voor gebruiken maar niets bleek minder waar, de zool is er niet vaster op geworden... zat ik ff fout met mijn kit, maar wat was het wel???
  5. Karin:
    11 november 2017
    Bijna twee maanden..... Nee! Het gaat te snel! Maar El, wat veel wetenswaardigheden, zo heerlijk lezen dit, complimenten. Dat is nou zo mooi aan lang reizen, je hebt de tijd om ook de andere kant te leren kennen En als je alleen reist kòm je veel meer in contact met anderen. Ik blijf het herhalen, wat heb je jezelf toch iets moois cadeau gedaan en wat haal je er veel uit. Echt fantastisch!!!!!
    En toch ook lekker ff uitrusten, het is tenslotte vakantie :)
    Mooie foto's ook weer!
    Goeie volgende reis, leuk dat je overdag tuft, zal weer een mooie rit worden. Liefs
  6. Karin:
    11 november 2017
    Ps Was even nieuwsgierig naar je volgende bestemming. Potosi....hoogste stad ter wereld.. .. Dus je gaat weer de hoogte in. Dat wordt toch een lange onderbroek kopen, drukregulerende eurduppen en een elektrieke deken :) Maar dat wordt een heeeeeele mooie rit, kannie anders. Foto's foto's! :p
  7. Karin:
    11 november 2017
    Nog een x.....Ga je voor Baňos nog naar Colombia? Heb gewoon moeite met 'ga je voor....' schrijven, gun je dit nog zoveel langer!