Veel te vertellen!

22 oktober 2017 - Huaraz, Peru

Lieve Allemaal

Jeetje wat gaan de dagen snel...ik ben hier alweer 5 weken!
Ik maak zo veel mee, ik hoop dat ik alles nog weet.
eergisteren zijn vera het hollandse meisje en ik samen, met de tour mee gegaan.
En ja...het was de moeite waard.
Het is een zeer interessante geschiedenis die dit land heeft.
We zijn begonnen met een bezoek aan de opgravingen.(campina de Moche).jaja die duren nog steeds, uit de tijd van voor de inca's.
Wat die mensen al bouwde...ze verfde zelfs al...
Ze hadden al ketels potten en weet ik veel.
Daarna zijn we door het museum(de la huaca del sol) gelopen, leuk om even te zien.
Ook begroeven ze als je bv pottenbakster was geweest, potten en pannen mee
om je daar....waar dan ook niet te vervelen!
Vergeet niet dat de bijbel nog niet bestond. Toen door de opgravingen gelopen(zona de artesanos)
Waarschijnlijk zijn ze in heel snel tempo allemaal gestorven, aan bv net als de inca's de spaanse griep, of de pest.

Toen werden we natuurlijk bij een groot en duur eethuis afgezet, nou mooi niet...Vera en ik zijn lekkere broodjes gaan halen MET iets dat op smeerkaas leek en nog smaakte ook! Gezellig op een bankje in een parkje..
Op tijd waren we weer bij de bus.
Toen zijn we naar Chan-Chan gereden.
Dat zijn opgravingen van paleizen.
De koning moest 500....ja echt 500 kinderen krijgen, die kinderen moesten zelf ook weer een paleis maken enzovoort. Ze hebben er nu 7 bloot gelegd. Wouw...erg mooi!
En de koning werd in zijn eigen paleis begraven samen met 7 bedienden.... die moesten dan ook dood! Daarna mocht het paleis niet meer gebruikt worden!
interessant! Dat werden dus super grote woongemeenschappen!
Hoe die cirkel gestopt en en waarom weten we eigenlijk nog niet!
Het zou ook vanwege een aardbeving of zo geweest kunnen zijn. Ze bouwde muren al wel schuin tegen evt aardbevingen of water! (gerust 2 meter dik!
Daarna nog even naar een leuk dorpje aan zee (Huanchaco)..met hele hoge golven!
daar is Vera nu naar toe voor een paar surf lessen en dan moet ze weer naar Lima om naar huis te gaan!

Daarna nou ja je weet wel, eten slapen. dagje lummelen, naar een concert van mensen met een beperking geweest, lekkere dingen geproeftden gegeten!
Sávonds weer terug naar de hostel, rugzak opgehaald en met een taxi naar het busstation. Dat werk hier net zo als bij ons op Schiphol!
Toe reed er een super de luxe bus voor..zelfs een stuwart aan boord. Broodje en een kopje thee.
En slapen maar... nou ja ik niet dan, maar de rest wel. Ik heb lekker muziek geluisterd. Wat uit het raam zitten staren.
En zo reden we met een klein gangetje van rond de 40 km ja echt zacht...de bergen op!
(die 40km kon je zien op een schermpje!) Hoger en hoger kouder en kouder! Door de donkere nacht.
Om 6.00 reden we Huaraz binnen het was net licht.
Toen ging het razend snel,de man van de hostel riep mij al..in een taxi en we waren zo bij de hostel!
Ik was totaal vekleund... die Manuel..met je hoeft geen jas mee, en geen sokken!
Ik ben even in bed gaan liggen maar een koude Elle wordt in een koud bed echt niet warm!
Om half 9 ontbeten, met al mijn tshirts en truien over elkaar heen, mens wat koud!
Om half 10 ging de zon schijnen, En ben ik op een jas en sokken uit gegaan!
Ik had maar 1 paar en daar kun je soep van koken!
Sokken en beenwarmers waren zo gekocht een jas niet.... ik ga niet veel geld uit geven aan een jas die ik nooit meer draag! En hij moest wel licht zijn! Want hoe moet ik het allemaal weer mee sjouwen! maar uiteindelijk gevonden!
Ik had vandaag duidelijk wat last van de hoogte! Dus mak aan, de hostel zij dat ik nog wel ergens heen kon gaan ,maar de puf ontbrak!
Ik heb ooit gehoord dat chocolade goed zou helpen ,ondanks dat het haaks staat op licht eten. Heb ik me flink bezondigd aan chocolade.
Of het nou tussen mijn oren zat of niet...het hielp wel!
Wat rond gekeken, het is een echte Peruaanse stad.
De vrouwen met kleurige rokken en hoge hoeden, mooie gekleurde doeken om hun lijf.. dikke zwarte vlecht in het haar!
Om de stad heen liggen schitterende bergen, met de eeuwige sneeuw erop....prachtig!
Wat mooi.... de stad zelf is betrekkelijk nieuw, omdat de stad in 1995 totaal verwoest is geweest door een aardbeving! Dus wordt er nog veel gebouwd!
Zo is bv de kerk midden in de stad, nog niet af....
Leuke parkjes her en der...bevalt me prima hier!
Hostel is ook prima, niets meer en niets minder!
Ik heb vandaag hutspot gemaakt, met worst....was weer eens lekker!

Morgen ga ik weer een dag met een tour mee, dat is hier zo spot goedkoop daar kun je het in je eentje niet voor doen!
Maar.. ik moet wel om 5 uur klaar staan....dus ik moet er maar eens in kruipen!

Liefs Elle
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Karin:
    22 oktober 2017
    Goedemorgen Elle, klinkt weer goed allemaal zeg! Hoop gezien en wat gaaf om van de historie te weten. Bediende van de koning.....lijkt een erebaantje maar ja hij moet ook niet te snel de paleispijp uit gaan want dan is het meteen druk in die pijp, lekkah..
    Lopen de schildpadden rond in het hostel? Eigenlijk zoals bij ons poezen rondscharrelen?
    Wat ligt het stadje mooi zeg! En hoe je beschrijft hoe de vrouwen er uitzien in de kleurige kleding, de schitterende bergen, echt super. Ben ontzettend benieuwd naar alles wat je gaat zien met de tour, zullen een hoop wauwmomenten aankomen.
    Een hele mooie dag, vergeet je oorwarmers en chocola niet 😊
    Liefs
  2. Karin:
    22 oktober 2017
    Daar ben ik nog even..... Kijk net op Google, ongelooflijk wat een natuur! En wat ligt Huaraz hooooog, boven de 3000 meter wauw.
    Bewaak je je fototoestel goed op de terugreis van de tour want wil veel foto's zien hoor :p
    Nou dit was spuit 11 nog even....doeiii
  3. Thea:
    22 oktober 2017
    Ja El de tijd vliegt,zeker als je het naar je zin heb,ik kijk toch al wel weer uit naar je terug reis,ook al moeten we daar nog even op wachten.Maar geniet zoveel je kan buufie,want voor je het weet sta je weer met je theezakje bij ons op de stoep.Dikke knuffel van de overkant.💋
  4. Corrie Van den Akker:
    Hoi Elle.
    Ik heb de zondagmiddag ervoor gehouden, om al je verhalen te lezen.
    Wat een belevenissen zeg. Heerlijk om te zien en te horen hoe jij geniet.
    De tijd vliegt voorbij, maar gelukkig heb je nog 2 maanden.
    Wat een heerlijke gedachten. Je maakt zo wel veel vrienden.
    Jammer van je fototoestel, maar misschien kom je hem op de terugweg nog tegen.
    O ja Elle, Als het goed is staan de dvds morgen in jou huis. Ik heb er 30 voor je uitgehouden. Dus plak er nog maar een maandje vakantie tegenaan.
    Groetjes Corrie
  5. Claudia Reumerman:
    22 oktober 2017
    mens wat een cultuur heb je weer opgesnoven! en geweldig huisdier een schilpad... w.s net zo snel als een engelse bulldog! xx
  6. Thea:
    26 oktober 2017