Stop...de toerist moet foto's maken!!!

5 december 2017 - San Augustin, Colombia

Lieve Allemaal

Wat heb ik weer een schitterende rit mee gemaakt!
Ik zat gisterochtend om 9.00 in een mini busje, omdat grote bussen niet naar San Augustin kunnen rijden.
En ja... ik begrijp wel waarom, zo....recht door het regenwoud, hoog...echt hoog... oke erg nat..Maar ik zat droog in het minibusje! Met zo'n 15 man inclusief een stuk of 3 kinderen gingen we op pad. Het werd al snel regenachtig en modderige weg. En hoog...mooi...zo wat was dat weer mooi. Ik weet ik val in herhaling maar man wat mooi!
Ik zat naast een wat gezette man, dus het was wel even inschikken!Maar de man begon al snel met de chauffeur te praten en mij, dat het zo leuk was dat er een toerist mee was!
Iedereen wilde weten waar nederland nou toch in g........lag!
En ik deelde snoepjes uit... En iedereen ging met elkaar praten, ik begreep er natuurlijk al snel niets meer van....maar er zat sfeer in de bus.
Plots riep de man naast mij....stop.... hier moet de toerist foto's van maken! De bus ging in de remmen..en ik werd bijna uit de bus geduwd om fotos te maken.
Dat herhaalde zich zelfs in de stromende regen!
Er werd gestopt bij een waterval, bij de brug, een mooi boom met paarse bloemen!
Iedereen had het naar zijn zin.....op 1 na, de man voor me...vond het niet kunnen...een bus vol mensen en ach...de rest begreep ik niet. Hij ging een klacht in dienen. De man naast me wilde hem zijn telefoon al uitlenen zo van ga je gang! Maar hij deed het niet!
Wel liet hij bij iedere stop...horen dat hij het er niet mee eens was. En op mijn...rij dan maar door.......werd handzwaaiend weg gewuifd.
Na nog een sanitaire stop onderweg, in de bosjes dus..(midden in het regenwoud staan geen wc's).maar een aantal moesten erg nodig, dus toen het droger werd werd er weer gestopt!
Wel erg leuk trouwens....mannen de ene kant op en de vrouwen de andere kant gewapend met wapperende stukken wc papier en babydoekjes! Allemaal met baggerschoenen de bus weer in! En daar gingen we weer.
Mijn buurman ging er eerder uit dan ik...dus na een dikke plakzoen.....stapte hij uit!
Aangekomen in San Augustin, bleek deze geen busterminal te bezitten, dus werd mij gevraagd waar ik er uit moest....Ja... hoe kan ik dat nou weten! Ik stap er altijd uit als ik bij de terminal ben!
Dus werd het adres waar ik heen moest, uitgebreid bekeken, en de jongen achter mij zou me wel even brengen!
En zo kon het gebeuren dat ik samen met de jongen uit de bus werd gezet, hier onder aan de berg. Hij sjouwde mijn rugtas...en ik liep er op mijn gemakje achter aan!

Mijn hostel is weer zo'n echt Elle ding...super leuk en heeft veel sfeer.
Lopen een paar van die hippies echt gezellig! Mijn kamer stelt weinig voor. maar wel met badkamer in heb een wc en douche ineen! erg handig ik kan gelijk plassen en douchen!..maar compleet, en ik heb een super mooie grote veranda waar ik en wij lekker kunnen zitten. En een uitzicht....heel mooi!
Nog even rond gelopen en een lekker aardbeien met slagroom....haha..nou echt niet..dit was geen slagroom. Logische dat gebeurd natuurlijk geen 2x!
Nog een kop echt koffie met 2 pepernoten erbij gedronken!
Eten gekookt, en van het uitzicht genoten!

Maar toen...vannacht ging het dorps alarm maar goed niets aan de hand!
Allen hadden we tot in de middag geen stroom meer!
Maar ik voelde me niet lekker, snot verkouden, hoesten zere keel.
Dus vannacht een paracetamol genomen en gaan slapen!
Vanmorgen voelde ik me echt beroerd, dus dan maar wat mak aan, maar natuurlijk toch erop uit... Toen ik bij de bushalte stond te tollen, dacht ik toch maar niet!
Ik ben mijn bed weer in gedoken, maar dat hielp niet echt. pas aan het einde van de middag en een ibufen werd het wat beter!
Zonde van mijn dag...maar goed niets aan te doen. De jongen van de bus van gisteren was nog aan de deur geweest, maar ik voelde me zo beroerd.

Aan het einde van de middag toch nog even het dorp in.
Hier rijden de meeste mensen zowel man als vrouw op de motor. Moeders met 2 a 3 kinderen erop! En alles werkelijk alles wordt erop vervoerd! kasten, geiten, kippen wc potten werkelijk alles! En her en der een paard en wagen! Moeders op de kar kinderen achterin, huisraad erbij de wekelijke boodschappen en rijden maar!
Ik kwam nog een soldaat tegen die me wat wilde laten zien, werkelijk een heel kerstdorp achter de kerk. Echt mooi gedaan!

Nu ga ik lekker vroeg mijn bed in.
Morgen een dagje bussen, eerst met een jeep mee naar Pitalito, en daar overstappen op een bus!

Bas dank je voor je mooie verhaal hoor... ik heb er van genoten!

Liefs Elle

1. Karin:
    6 december 2017
    Goedemorgen! Hoop dat je je weer beter voelt en je er weer tegenaan kan.
    Wat een schitterend gebied zit je zeg, de foto's zijn prachtig en alles wat er maar vanaf kan stralen straalt er vanaf! En wat een belevenissen weer en al die lieve mensen. Alleen reizen, lokaal vervoer, perfecte co(lo)mbinatie! Ik moet terugdenken aan Bulgarije waar ik als enige buitenlander tussen de lokale mensen buste, wat een ervaring ook. Ook denk ik aan Hong Kong waar een jongen naast me in de bus helemaal met me mee liep terwijl hij de nacht had gewerkt "ik ben vrij, geen probleem".
    Je schreef het al in het begin van je reis, er zijn zoveel aardige mensen op de wereld. Hoop dat je er nog heel veel op mooie reizen tegen mag komen!
    Je bevinkje is niet in het nieuws geweest, die van Ecuador is blijkbaar ook meegevallen want je leest er weinig over, gelukkig.
    Een fijne reis vandaag, geniet je laatste echte dag van Colombia! Doeiiiii
  2. Claudia Reumerman:
    7 december 2017
    toch leer je echt een hoop van een vakantie .... en ik nu ook van jou! leuk te lezen hoe het er ergens anders aan toe gaat, te vergelijken met een campinig hier,,, gewapend met papier een plasplek zoeken! jammer dat je ff een gammele dag had goed dat je er maar even aan toegaf, zo belangrijk ondanks je geen tijd hebt toch naar je lijf luisteren.
    geniet van de lieve mensen om je heen als elle of als toerist wat maakt het uit. lekker een bakkie op de veranda,,, die twee pepernoten leken mij wat karig maar ach je bent ver weg van de sintactiviteiten,, soms maar beter ook hier zou je in een anti piet demonstratie terecht gekomen zijn. xx