Soep met stenen, zoutvlaktes en bus gedoe!

14 november 2017 - Cochabamba, Bolivia

Lieve Allemaal

Jeetje jeetje...wat een belevenissen weer in een paar dagen!
Ingrid en ik zijn eergisteren in Potosi...waar blijft de tijd! Soep gaan eten met lava steen erin!
En dat was heel lekker, voor het mooie net te pittig maar erg leuk om te doen!
De soep wordt bereid op een heel ouderwetse manier.
De lava steen wordt verwarmd, maar blijft nog heel lang warmte afgeven.
Zo wordt de soep gaar, en kokend heet, borrelt en wel opgediend!
Daar komt dan je kokende soep aan, in een stenen kop!
Grote steen in het midden!
De plaatselijke bevolking is er ook dol op dus het was wel erg druk!

Daarna kwamen we bij een heel leuke plaatselijke groentemarkt terecht!
Ik heb een filmpje gemaakt, zal kijken of het lukt hem er op te zetten.
Zo mooi, de mensen de kleuren het gewone leven.
Iedereen verkoopt van alles, een vrouw zit te slapen met een slablad als bescherming tegen de zon, op haar hooft bij haar kraampje, mensen schreeuwen alles in het rond, de kip ligt kant en klaar, honden lopen er tussen door. Een man met een grote muziekbox op een kruiwagen zorgt voor een muziekje! vrouwen kletsen met elkaar. Echt wat een leven!
Daarna de stad in en wat rond geslenterd, er was nog een soort van parade van het leger! Straatje in en uit.
En zo werd het weer avond. We hebben het niet laat gemaakt.
Want we zijn gisterochtend om 6.00 uit gecheckt om naar het bus station te gaan. Daar om 7.00 de bus naar Uyuni te pakken!
De weg was weer een belevenis.. zo mooi! De bergen veranderde van groen naar bruin, en maar hoger en hoger! Van rots naar zandkleur...zo mooi weer!
We zagen al wat zout in de bergen komen! Dorpje na dorpje zo klein ... je zal er maar wonen!

Zo kwamen we rond 11.00 aan in Uyuni zo'n 4660 meter boven zee peil!
We werden op gewacht met een jeep, om de zoutvlakte op te gaan!
Nog even naar een locomotief kerkhof...maar ja wat moet ik daar nou mee!
En zo stapte wij 2 nederlanders die elkaar 2 dagen geleden hadden leren kennen.
2 koriaanen, 2 spaans sprekende meisjes en een boliviaan aan het stuur in de jeep!
Muziekje aan een gaan! even eruit bij een klein dorpje met een klein zout museumpje.
En toen begon de trip......wouw... alsof je op een anders planeet bent beland.
Luchten zo mooi...alsof de deur naar de hemel open stond en zo de zon op ons liet schjnen! Wat een belevenis...het werd warmer en warmer!
En zo tufte we heerlijk met een muziekje aan door het ongelofelijke landschap!
Zo bijzonder zout zout en nog meer zout... en zout landschap van 10.000 vierkante kilometer, hoog heel hoog in de bergen!
10.000 jaar geleden was het een meer, wat geheel opgedroogd is, en nu reden wij daar!
Het leek wel of we op ijs reden!
Ik kan het gewoon niet vertellen, ik hoop dat de fotos dat doen!
Uit gestapt voor een bijzondere foto sessie en heel leuk, we hebben ook nog een gek filmpje gemaakt, maar dat moet ik nog krijgen!
Het was zo rust gevend zo prachtig.
En zo tufte we recht op een bijzonder monument af.
Daar midden op de zoutvlakte heb je een hotel,en heel bijzonder...de dakar race is daar al een paar keer gestopt. Mooie fotos gemaakt.
Ik denk dat Klaas dit wel erg leuk vindt!
En omdat we met z'n 2e waren hebben we leuke fotos van elkaar gemaakt.
Daar hebben we ook gegeten, leuk om dat mee te maken!
En daar gingen we weer, op naar een jaja...echt waar een eiland midden in de zoutvlakte! Vol met kactussen, erg mooi om te zien, daar zagen we ook vogeltjes. Bijzonder want in dat zout leeft natuurlijk helemaal niets.
Daar even gezeten, maar bloedje heet, natuurlijk!
Vandaar ik ook die hoofddoek om heb, je verbrand er nm levend!

Toen naar een meertje, oke....leek een beetje op de waddenzee niet echt spectaculair, de chauffeur had laarzen achter in, maar ach.
maar toen....ging de zon onder....wat mooi, heel bijzonder!
We hebben de zon onder zien gaan, een heel mooi gezicht!
We zagen nog een huwelijks aanzoek...zo lief!

En daar reden we dan, de zon deed nog een laatste poging, en scheen in onze rug, wij allerlei mensen in 1 jeep, en John Lennon zong, Imange all the people....
Een magische moment voor ons allemaal!
Toen terug naar het dorp, daar zouden wij de nachtbus nemen, naar Cachabama.
Maar toen...oef....geen nachtbus, alleen met overstap...nou daar sta je dan bepakt en bezakt, in een stoffig dorpje op het busstation.
Okee...we zijn met z'n 2e we gaan ervoor!
van half 10 tot 2.00 in een gammele bus, die steen en steenkoud was, waarom ze dat hier doen, echt ik heb geen idee... knopje verwarming en klaar...zo raar!
Maar we waren doodmoe dus toch nog iets geslapen!
Maar toen kwam de overstap...midden in de nacht op een gesloten busstation.
Slapende mensen die in een hoek liggen zwervers die rond lopen, mensen die hun bus zoeken, rare types.
Maar goed even rond kijken naar een beetje fatsoenlijke bus, kaartje bij een schreeuwende vrouw gekocht, tas onder in de bus, en we konden er gelukkig al snel in!
Moesten we 1 uur wachten, maar dat ging in de bus wel!
We vonden het een belevenis, maar waren allebei blij dat we samen waren, beetje onguur was het wel!
Zo kwamen we verfomfaaid en best wel moe, hier aan.
Eerst maar eens een ontbijtje genomen, toen wat rond gekeken, en een taxi naar ons hostel.
We delen nu 1 kamer, lekker goedkoop!
De hostel heeft alles maar mist wat sfeer.
En ja..de gang was er ook vandaag wel een beetje uit.We zijn natuurlijk hartstikke moe.
Dus mak aan vandaag, Ingrid moest een paar nieuwe schoenen want ze kon elk moment de zool verliezen, wat rond gekeken. En morgen gaan we er weer tegen aan!

Wat een mooie momenten weer!
Ik ga de fotos erop zetten, en dan gaan we wat eten, en onder de wol.
Nu zitten we weer een stuk lager 2640 of zo iets, dus het zonnetje scheen lekker de hele dag!
Ik zit op een vreselijke stoel wouww daar zou je je vijand nog niet opzetten.
Dus ik brei er een eind aan!

Liefs Elle

1. Karin:
    15 november 2017
    JAAAAAA, daar is ze. Had al een paar keer gekeken en nu net voor het slapen gaan nog een mooi verhaal! Maar denk dat je de foto's en het filmpje nog aan het downloaden bent :) O, o Elle wat had ik jouw belevenissen ook graag meegemaakt. Het spreekt me zo enorm aan, als ik je verhaal lees zie en beleef ik het mee maar echt is toch echt.
    En wat een hoogte weer en o zo gaaf wat jullie hebben gedaan, niet normaal!
    Dit is geloof ik wel de eerste keer dat ik lees dat het een beetje unheimisch voelde, fijn om dan samen te zijn. Sowieso ontzettend leuk om een stukje met iemand te reizen, het echt backpackerwereldje.
    Ik ga zo nog even Googlen waar je nu precies zit, heb daar natuurlijk geen idee van. Vast weer wat noordelijker in Bolivia. Ik blijf in herhaling vallen maar wat een reis, wat een reis. Doe je reisgenootje de groetjes, slaap lekker voor straks en weer een super lekkere dag morgen. Liefs.
  2. Karin:
    15 november 2017
    O zie net dat je bij een aantal nationale parken zit en zie een foto.......wauwwww.... Een soort van de gevaarlijkste wegen van de wereld maar dan net niet :) Heel erg mooi daar zeg!!!!! Zo, nu ga ik echt zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Doeiiiiiii wereldreiziger!
  3. Claudia Reumerman:
    15 november 2017
    idd de foto's omschrijven jou verhaal in beeld! zooooo veeel zout... zelfs de lucht proefde zout, kan niet anders! haha een huwelijksverzoek tussendoor... elle met hoofddoek intussen verbaasd niets mij meer! ik geloof echt dat je/ nu ff jullie 100% genieten. xx
  4. Claudia Reumerman:
    17 november 2017
    hee elle
    wat ik nou weer mee heb gemaakt is ook wat, ik lig vanacht lekker te snurke en ik droom over een piemel met een rolletje mentos er in , die piemel ging op de fiets naar alphe met zijn gestolen fiets uit de online durex shop ging hij onderweg maar al snel kreeg hij een lekke condoom dus hij sneed hij een bal af en prakte hem er in , hij kon weer door maar toen werd ik wakker uit die droom en wat denk je dat er onder me gips zat? een piemel met een mentos rolletje er in . ik loop naar mam en pap en zegt ik droomde over een piemel die op de fiets ging en nu ineens werd ik wakker en zit eeen piemel klem onder me gips dus wij weer naaar het ziekehuis , nou je zag ons vast al aan komen lopen met gips met een piemel eronder die vrouwkeek ons naartuurlijk heel gek aan en zij wat hebben jullie gedaan dan!

haha ff uitleg van sgone zus,,,, roy had dit kadootje maar ohh echt hier kon hij niks bij bedenken ala verhaal, zijn broertje nam daarom het voortouw en je zag zijn fantasie... hij was nog niet helemaal klaar met zijn verhaal maar in ga de pc afsluiten voor vandaag en het zou toch zonde zijn als dit verloren ging.... xxxxx
  5. Karin:
    19 november 2017
    Ik dacht 'wacht ik was toen te vroeg met reageren, heb de foto's niet gezien'. Dus nog ff een ps van mij.
    Wat een onwijs gave foto's!!!!!!!!!!!!!! Wat een vlakte, ook die cactussen.....en zo onwijs leuk die van jou en Ingrid, het grappige en genieten spat er vanaf. Blij dat ik nog heb gekeken!