Dwars door Panama!

21 november 2017 - Portobelo, Panama

Panama het land vol tegenstellingen.

Lieve Allemaal

En toen was ik in Panama. Ik zit nu in Panama stad, dit is een rare plek.
Je hebt hier 2 bevolkingsgroepen, heel rijk en heel arm!

Ze leven ieder een eigen leven.
De arme rijden in arme bussen de rijke in de rijke mooie bussen.
De arme wonen in heel armoedige wijken grauw en verwaarloost, met veel was op het balkon.De rijke in super beveiligde huizen, met grote muren en beveiliging!
Je hebt arme taxis en rijke ze komen ook niet in elkaars wijken!
 Zie je geen vuilnis op straat ben je in een rijke buurt.
Liggen er op straat mensen te slapen!En zo kan ik nog wel even doorgaan!
 In de metro zie je ze allebei. Meisjes met mooie  gestreken  schooluniformen, en witte sokjes. en een beugeltje in.
En meisjes van dezelfde leeftijd, met een kindje op schoot,en schoenen aan van 2 maten te groot! Ze kijken naar elkaar, niet eens met afgunst, ik zag het gebeuren!
En de vrouw naast mij ook! Ze keek me aan en zij, die tegenstellingen kennen jullie in Europa niet he! En ze vertelde over de slechte economie hier, halverwege ben ik jammer genoeg de draad in haar verhaal kwijt geraakt!

Maar goed, na een dagje citytrip.
Om van duur 20 dollar bezienswaardigheid naar een nog duurdere bezienswaardigheid te worden gereden. En ik dus met een broodje uit de supermarkt op een bankje zat te wachten dat de bus weer kwam! En fotos maakte vanaf de parkeerplaats omdat ze daar ook nog geld voor wilde hebben!
Had ik het eigenlijk wel gezien!
Dus gisteren lekker zelf op pad. Nou dat viel tegen.
Je kan niet alleen naar een park of wat, dat moet met een tour!
Nou..echt niet  1600 dollar voor een tour van 3 dagen!
Dat kost mijn hele 3 maanden nog niet!  Al krijg ik goud mee terug...ben daar zot!

En hoewel het super gezellig was in mijn hostel, die meiden liepen het vuur voor me uit hun sloffen! Eergisteravond echt even lekker op mijn gemak, een film samen met die meiden zitten kijken. Een amerikaanse film, met spaanse ondertiteling.
Lekker onder uit gezakt, met een bakkie thee.
Gisteravond gezellig met Andrea naar het "strand" en de boulevard van Panama gelopen! Was erg leuk...hier gaan kinderen/ jongeren met z'n alle op straat dansen!
Ze hebben dan een box met muziek bijzich.
Was erg leuk...gelukkig hebben ze geen fotos gemaakt!
En...of de kinderen er nou zelf blij van werden, want we bakte er natuurlijk niets van!

Maar goed... ik zag het niet zitten, om in de stad te blijven!
Dus het internet aan gesjord, en rond gekeken! Ik ga thuis wel uitrusten! Ben nu helemaal in Panama!
Ik heb de lonely planet van Panama niet, dus dat was even zoeken!
Hah... ik dacht dan koop ik hem toch even op het station....nou vergeet het...geen boekwinkeltje of tijdschrift te vinden.  Stom...achteraf....er zijn zoveel mensen analfabeet... wat moeten die nou met een boek of krant!!
En..rijke mensen die wel kunnen lezen en schrijven komen niet op het station!
En vanmorgen mijn rugzak voor een deel ingepakt, de rest heb ik bij hun gelaten!
En ben met de metro naar het grote busstation gegaan!

Heb ik bus genomen dwars door Panama heen, dan zou ik toch nog wat zien.
Een rit van ongeveer 2 uur, echt veel verder kan ik ook niet, want dan heb je het over 6 tot 8 uur bussen. En dat wordt echt veel te krap!
De rit viel tegen, ik ben blij dat ik niet in Panama begonnen ben!
De bus was wel weer zo'n dingetje, ik had een automatische schommelstoel, iedere hobbel schommelde ik heen en weer!
En dat is dan ook zo wat he..... wij Nederlands denken, a...daar heb je de bus...snel instappen!
Nou hier is dat niet zo slim, want de bus vertrekt pas als hij vol is!
Nergens is tijd te vinden, zelfs op de grote stations niet!
Ik heb ook dagen met mijn horloge verkeerd gelopen, de tijd was weer veranderd toen ik hier aan kwam.
Maar ik heb het niet gemerkt! Bussen, metro winkels eten drinken niets heeft een tijd!  Het komt zo het komt! Zo kwam ik al schommelend in Colon aan!
Wouw....wat een busstation, wat een troep....wouww, dat zeg ik niet snel, maar wat een zooi! Ik liep een rondje en dacht....hier blijf ik niet, nee dit was niet leuk! En stinken daar. Ik wilde daar eigenlijk wat rond kijken even de stad in,  en een hostel zoeken maar nee dit was niets!

Dus op naar de volgende bus... haha..een echte Panamese bus.
Nou ja eigenlijk zijn het super oude Amerikaanse schoolbussen. Met veel tierelantijntjes en heel veel herrie! Ze rijden niet maar racen, als dolle!
maar goed ik werd er met rugzak en al ingepropt, gezellige oude dame naast en gaan....als de brandweer. De stad uit, en de bergen in.
Nou en toen werd het wel mooi! Mijn buurvrouw wees me steeds als ik weer een foto moest maken, wat er na de volgende bocht kwam. Mijn achter buurman hielp haar.
( Ze hebben gelukkig niet in de gaten gehad dat mijn fototoestel dienst weigerde)
De schoolkinderen voor me vonden mijn marshmallows erg lekker, die zijn dus ook op.
We hebben met z'n alle nog een bijbels lied gezongen, want er stapte een schreeuwerd in die het geloof ofzo predikten.
Kortom het was weer gezellig,iedereen die uit stapte wenste me een goede reis.
En zo zat ik voor ik het goed en wel wist. Op een emmer bij het station, even van de warmte bij te komen! Recht tegen over een schattig raar paars kerkje!
En omdat ik al aan voelde komen, dat de grote supermarkten wel eens niet voor het oprapen, zouden kunnen liggen.
Heb ik bij de buurt super, maar even het een en ander  aan proviand gekocht.
Een taxi was snel gevonden, die vindt je hier werkelijk overal.

En 2 dollar lichter stond ik voor mijn hostel!
Ja..echt weer zo'n Elle plek....zo aan het strand,verlopen, vervallen, maar schoon, met uitzicht op zee. De pelikanen zitten naast me en vliegen over me heen.
Wouw...wat is het hier mooi!
De mensen zijn duidelijk straatarm.Mijn hostel wordt gerund, door een dame.
Met grote borsten zonder bh in een jurk met grote gaten!
De hostel wordt bewoont door een paar  moeders met natuurlijk veel kinderen! De kinderen spelen een soort van verstopperdje met een stok!
En ja...de moeder van het babytje, dat ligt in een dekentje in een stoel, speelt ook mee!

En zo kon het gebeuren, dat ik hier heerlijk aan het water zit, met de pelikanen om me heen.Benen op een stoel, mijn bedkussen in mijn rug.
Zit te genieten!Het water golft een beetje. ik zie in de verte een paar lichtjes.
Dit is het zo echt, het lijkt bijna wel of ik droom.
De maan lacht me toe! En morgen ochtend doe ik de deur open ,in mijn nachthemd en zie de zee. Ik maak een bakkie koffie, en ga nog eens even lekker genieten!

Liefs Elle
**** ik denk dat de fotos niet zullen lukken, het internet is niet best!
Corrie waar ben je op vakantie? gefeliciteerd hoor!

Enne...Bas....mag ik nog een verhaaltje..ik geniet er zo van!

1. Karin:
    22 november 2017
    Goedemorgen! Ik begin maar eens bij de foto's, schit-te-rend!!!! Wat een uitzichten....de stad in de verte maar ook de hoosbui en het natuurschoon, echt heel mooi daar! Mooie achtergrondverhalen ook weer zeg. Voor ons niet voor te stellen hoe het daar is.....
    Goh, wat een mooi bonustripje zo onverwachts. Geniet nog je paar dagen in Panama!!!! Ik ga nog even proberen het laatste uurtje te slapen :)
  2. Thea:
    22 november 2017
    Hoi Elle die kerstboom kan je wel meenemen past goed bij je interieur😉mooi rood is niet lelijk.Maar wat een mooie verhalen weer,en de foto’s ...prachtig.En jeetje de tijd wat gaat die snel,een kleine 3 weken nog zeker?Geniet van elk moment buuf.Groetjes van de overkant💋
  3. Corrie Van den Akker:
    22 november 2017
    Hoi Elle. Soms weet ik niet wat ik aan je moet schrijven. Maar jij, jij kan er wat van. Verhalen in overvloed. Boeiend en mooi. Ook je foto,s. En inderdaad de tijd tikt zachtjes door. Maar na zo een lange tijd van huis te zijn geweest verlang je straks weer naar je eigen plekje. Dan is het mooi geweest met heel veel ervaringen rijker. MAAR ZO VER IS HET NOG LANG NIET. Eerst nog lekker lang genieten. Want dat is het voor jou wel. Wat een mooie plekken laat je ons zien. Mark en ik zitten nu jou verhalen te lezen samen. Mark zegt ze doet het allemaal wel mooi in haar eentje. Dat is zo. Knap hoe je het allemaal doet. Geniet nog maar lekker even van al dat moois. Wij zitten op de Veluwe. Beekbergen. Heerlijk rustig hier. Groetjes
  4. Claudia Reumerman:
    22 november 2017
    heerlijk geschreven! en met de verkeerde tijd rondlopen en het niet door hebben!!! dat hoort echt bij vakantie, al kan ik het me hier niet voorstellen! geniet van strand en pelikanen in je pon! xx