Cobacabana en de bus gemist!

7 november 2017 - Sucre, Bolivia

Lieve Allemaal

Wat een heerlijk land hier!
Gisteren een vroege dag op. o nee dat was natuurlijk eergisteren.
Ik had een georganiseerd tripje gekocht, ik dacht lekker onderuit hangen!

En op de heen weg was dat ook zo...de bus stopte voor mijn hostel.
Maar.... vol met jong spul, en een gids die de duim erop hield!
Luisteren allemaal kop telefoons af...nu luisteren! We kregen een berg copyeen wat wel en wat niet! Oeff niet mijn ding, maar goed!
We gingen op pad, busrit van dik 4 uur want er moesten her en der nog (kinderen) mensen opgehaald worden!
Maar wouww wat een rit, zo mooi de berg op richting het ticacaca meer.
Het hoogste meer ter wereld.En zo diep, dat er nog nooit een mens geweest is zelfs jac Koesto of hoe je dat ook schrijft!
Er schijnt veel goud en zo te liggen dat de incas er ooit in gegooid(nou ja waarschijnlijk goed opgeborgen!) hebben om te beschermen tegen de spanjaarden!
Maar wat mooi, echt schitterend.
Toen met een pontje over, want we mochten niet in de bus blijven zitten..en ja wel...volg de gids...in 1 rij graag!Sta ik daar netjes in de rij!
Allemaal in het bootje (de gids telde de koppen nog even)
en we konden gaan!
Op naar Cobacabana die naam hebben de brazilianen gejat van hun trouwens.
Was wel aardig, we hadden 2 uur om rond te lopen, en ja dat was wel genoeg!
Soort Katwijk aan zee....veel toeristen veel bars veel herrie muziek.
Toen richting de boot, die ons naar het eiland zou brengen..en denk er om op tijd....
Toen een schitterende bootrit, iedereen ging automatiche binnen zitten tot ik aan de beurt was, ik vroeg kan ik niet boven buiten zitten ja dat kon... daarna deden nog een paar jongens dat, en hadden we een heerlijk zicht!
Beetje fris...maar zo mooi!
Langs kleine onbewoonde eilandjes, schitterende bergen zo mooi...
Op het eiland werden we afgezet en de kapitein zou ons dan aan de andere kant weer op pikken.... nou ik zag de trap...echt niet.... rust dag vandaag!
Dus ik met de kapitein mee, anker los...en varen om het eiland heen...heerlijk.
Daar even eruit...pizza gegeten, erg erg mooi daar. gekeken hoe die paar mensen die op het eiland wonen alles per boot aan wal haalden, deuren, cement, zakken rijst, water, een tv, kwam nog een baby uit die boot...schitterend hun gewone leven te zien!
Deuren lagen op de kajuit, wat een leven!

Toen snel en heel snel...tijd was plots tijd (jullie voelen hem al aankomen denk ik!)
In de boot, deze was nu afgeladen, en ik moest binnen zitten.
Ik heb zitten dutten, lekker mee deinen op de golven!
Op de wal hadden we een uurtje (dacht ik om te eten!) ik hoefde geen eten, had net pizza op. En ging even bij de haven zitten.....zoefffffff daar ging mijn bus... nix koppen tellen... gas.... ik er achter aan, nou al zeg ik het zelf kan ik best hard hollen, geef nog een klap op de bus...zo dicht bij....maar nee gas op de plank!
En daar stond ik hijgend en wel....weg bus!
Ik zal de woorden die ik toen zij niet herhalen...wat had ik er de pest in!
Ik ook met mijn reizen....puf zucht steun!
Maar nu...dan maar met een collectivo.
En zo zat ik gezellig met 15 man en 4 kinderen in de collectivo! (voor ons 9 persoons)
Maar die had wel gas op de plank...en zo zag ik mijn bus weer bij het pontje...maar ze zochten het maar uit! Ik ben met een moeder 2 kleine meisjes en een oma mee gelopen en we zijn over gestoken, hebben super grote popcorn zitten kauwen, biskwietjes en met z'n alle uit 1 fles cola gedronken!
De collectievo stopte natuurlijk ergens geen idee. lekker sávonds in het donker... maar de chauffeur....gaf me heel lief een arm...hij zag me duidelijk een beetje,hopeloos rond kijken!
Hield een taxi aan zette me voorin...en zo kwam ik weer bij de hostel!
Die zich verbaasd af vroegen hoe ik zo vroeg kon zijn!
Daar het even van mij afgepraat met een stel dat alles in Ierland op hebben gegeven om te reizen! Ik hou wel van dat soort durf als.
Gisteren dagje van alles, gekeken wat het kost om een pakket naar Nederland te sturen maar al koop je het hier nog zo goed koop het is vreselijk duur!
E50 dan kan ik beter over beladen in het vliegtuig naar Nederland stappen dat is goedkoper
Dus ik ga in Baños wel shoppen!
Nou ik weet eigenlijk niet meer wat ik nog meer gedaan heb, gisteren erg he.
Oja kaartje voor de bus gehaald.
Maar goed om 6 uur mijn spullen opgehaald in de hostel, even dag gezegd.
Taxi naar de bus terminal.

En daar op de bus gestapt, het blijft een onoverzichtelijk gedoe, op die stations....echt te zot voor woorden, maar voor mij genieten... op de kou na dan!
Met dik een uur vertraging stap ik in een aftandse bus, De helft van de stoelen konden niet in slaapstand, de andere gingen uit zichzelf in slaapstand, of ze stonken.
Ik dacht mazzel te hebben, maar halverwege de nacht ging hij bij iedere hobbel automatische in zit stand! Niks te eten, niets te drinken en ook geen dekentje!
Gelukkig had ik die van mij bij me, maar dat was toen de sneeuw kwam niet genoeg..koud dus..en denk er om geen verwarming aan!
De verwarming ging pas aan toen de zon onze koude bus wat opging warmen, toen plots...ging de kachel aan raar... maar ik zal het wel nooit begrijpen!
Om even over 9 stond ik hier, in het zonnetje op het busstation..in de beschrijving stond 1,4 km van het busstation...maar ik ben niet gek, dat is vast weer erg berg opwaarts. En dat was het ook, haha ik zag het in de taxi waar ik me lekker mee heb laten rijden!

Kamer stond al klaar, heerlijk wat een luxe met een eigen badkamer.... ja dat moet zo nu en dan wel eens! Ziet er leuk uit, jammer genoeg barst het van de katten...en hun pisgeur, maar goed, een kniesoor die daar voor E7 over zeurt.
Ik heb ahum... nou ja laat ik dat maar niet vertellen, maar de geur is een stuk minder!

Ik zit nu ongeveer in het midden van Bolivia. Op 2710 meter hoogte zegt mijn foon...dus 2 kilometer lager dan in La Paz!
Ik hoop dat de hoogte ziekte nu wat minder wordt...erg lastig... ik ben gelukkig niet zoals vele er erg ziek van...maar die hoofdpijn, het gevoel dat je dronken ben, de duizeligheid ik hoop dat het hier minder wordt!

Vandaag de stad wat verkend, erg leuk...en heel Boliviaans!
Morgen zie ik wel, ik heb slecht geslapen en slaap morgen tot ik wakker wordt!

De foto's ga ik er even op zetten, die van dat dagje naar Cobacabana en het eiland zijn schitterend! ik heb vandaag een paar foto's van gewoon de straat genomen!

Liefs Elle
Sanne en Sascha wat leuk..... hebben jullie het naar jullie zin? leuk dat jullie ook Ecuador doen... ga langs de kust is schitterend.
En mail me gerust, als jullie wat willen weten. [email protected]